Meteen naar de navigatie Meteen naar de belangrijkste inhoud
Tickets (Opens in a new tab)
Alle magazines

Josephus Thimister: Dichtersbloed

Archief Josephus Thimister
Ivan Terestchenko

Diegenen die het geluk hebben gehad Josephus Thimister te kennen, zullen allemaal beamen dat hij een flamboyante persoonlijkheid was. Hij werd in 1962 in Maastricht geboren en studeerde in 1987 Summa Cum Laude af aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Antwerpen. Hoewel hij geen Belg was, werd Thimister vaak geassocieerd met de tweede golf van Belgische ontwerpers die eind de jaren 1990 furore maakten in Parijs, met designers zoals Raf Simons, Olivier Theyskens, Veronique Branquinho of Jurgi Persoons. De stijl van Thimister was niet zo extreem of taboedoorbrekend als die van sommige van zijn collega’s, maar toch had hij een gevoel voor het dramatische gebaar en het theatrale, wat in zijn shows vaak zorgde voor een zekere grandeur en verhevenheid.

Thimister, lente-zomer 2012
Collectie MoMu inv. X2076, Foto: Stany Dederen
Thimister, herfst-winter 1998-99 Haute Couture
Collectie MoMu inv. X2078, Foto: Stany Dederen

Humor en duisternis

In zijn schitterende herfst-winter couturecollectie van 2010-11 – die hij tegendraads toonde tijdens de Spring Paris Couture – combineerde hij militaire jekkers met enkellange avondrokken, innoverende baljurken en prachtige cocktailjurken. Op verschillende kledingstukken zaten vlekken die op bloespatten leken, waarmee Thimister refereerde aan de gruwelen van de Eerste Wereldoorlog. Als persoonlijkheid had Thimister een sarcastisch gevoel voor humor en kon geweldig grappig zijn, maar hij bezat duidelijk ook een duistere kant.

Thimister, herfst-winter 2010-11 Haute Couture
Collectie MoMu inv. X2072, Foto: Stany Dederen
Thimister, herfst-winter 2010-11 Haute Couture
Collectie MoMu inv. X2071, Foto: Stany Dederen

Geschiedenis als inspiratie

Thimister werkte voor prestigieuze Parijse huizen als Patou, Charles Jourdan en Balenciaga – waar hij van 1992 tot 1997 bleef – en ontwikkelde daar een sterke couturegevoeligheid, verrijkt met zijn interesse voor mannenkleren en functionele stijlen. Tal van zijn collecties gaven blijk van zijn fascinatie voor werkkledij en ook van zijn liefde voor Le Grand Soir die is terug te vinden in verschillende collecties die hij in eigen naam ontwierp – van de etherische gewaden die hij in zijn herfst-winter haute couturecollectie van 1998-99 toonde, tot het laatste stuk van zijn herfst-winter haute couturecollectie van 2010-11: een indrukwekkende blote-schouder baljurk geborduurd met contrasterende gouden en zilveren metaaldraad.

Thimister, herfst-winter 2010-11 Haute Couture
Collectie MoMu inv. X2073, Foto: Stany Dederen
Thimister, herfst-winter 2010-11 Haute Couture
Collectie MoMu inv. X2073, Foto: Stany Dederen

Thimister was zeker een romantische geest, maar was ook gefascineerd door verval en decadentie. De Europese geschiedenis was daarom voor hem een onuitputtelijke inspiratiebron. Het hoeft dus niet te verwonderen dat militaire uniformen een leidmotief waren in zijn vernieuwende herfst-winter haute couture show van 2010-11, waar hij de kleren zowel door mannen als vrouwen liet dragen. Verschillende kledingstukken waren uniseks en waren inwisselbaar voor mannen en vrouwen, iets dat vandaag in de mode-industrie normaal is geworden.

Thimister, herfst-winter 2010-11 Haute Couture
Collectie MoMu inv. X2074, Foto: Stany Dederen
Thimister, herfst-winter 2010-11 Haute Couture
Collectie MoMu inv. X2075, Foto: Stany Dederen

Gebroken elegantie

Thimister kon ook wonderen doen met breiwerk en was enigszins geobsedeerd door de imperfecties van handwerk – een mooi voorbeeld daarvan was een prachtige mouwloze geribbelde jurk van zijn herfst-winter haute couturecollectie van 1998-99, die leek op een opgeblazen stuk handhaakwerk. Thimister wist perfect hoe hij met texturen moest spelen en opteerde vaak voor krachtige en onverwachte contrasten.

Thimister, herfst-winter 1998-99 Haute Couture
Collectie MoMu inv. X2077, Foto: Stany Dederen
Thimister, herfst-winter 1998-99 Haute Couture
Collectie MoMu inv. X2079, Foto: Stany Dederen

De Amerikaanse modejournaliste Cathy Horyn beschreef zijn stijl ooit als ‘gebroken elegantie’, wat perfect samenvat waar Thimister naar op zoek was. De Nederlandse ontwerper was niet geïnteresseerd in stereotype schoonheid en zocht naar en poëtische balans tussen ruw en zacht, ruig en glad, gestructureerd en gedeconstrueerd, opzienbarend en functioneel. Hij had ook oog voor opulentie maar op een eigentijdse manier, die het ascetische minimalisme van de jaren 90 oversteeg.

Thimister, herfst-winter 2010-11 Haute Couture
Collectie MoMu inv. X2080, Foto: Stany Dederen
Thimister, herfst-winter 1998-99 Haute Couture
Collectie MoMu inv. X2081, Foto: Stany Dederen

Onderschat talent

De ontwerpen van Josephus Thimister bezitten nog altijd dezelfde ruigheid en kracht maar ook een gevoel van mysterie. Ze zijn eigentijds omdat ze een studie zijn in contrasten die de essentie van onze wereld reflecteren. De stukken die thans in de collectie van MoMu zijn opgenomen – een schenking van silhouetten van zijn eerdere collecties – ogen fris, vernieuwend, ongewoon en tijdloos. Een (mannelijk) silhouet van zijn herfst-winter collectie 2010-11 is nu te zien in de nieuwe wisseltentoonstelling van MoMu’s Collectiepresentatie. Het laat het talent zien van een ontwerper die in de geschiedenis van de mode vaak wordt vergeten of onderschat.

  • Thimister, herfst-winter 2010-11 Haute Couture
    1/3
    Collectie MoMu inv. X1902, Foto: Stany Dederen
  • Thimister, herfst-winter 2010-11 Haute Couture
    2/3
    Collectie MoMu inv. X1902, Foto: Miles Fischler
  • 'Collectiepresentatie - Mode uit de MoMu-collectie', 2022, tentoonstellingszicht
    3/3
    Stany Dederen

Ontdek Thimister in de Collectiepresentatie van MoMu. Meer info