Van

RESOLUCIÓN: Over levenskeuzes in de Spaanse cinema

Een vrouw kijkt naar zichzelf in de spiegel van een badkamer.

In het kader van EUROPALIA ESPAÑA verkent MoMu de geschiedenis van de Spaanse cinema, gezien door haar diva’s, actrices en legendarische vrouwelijke personages die het filmische landschap hebben gevormd.

Praktische informatie

Omschrijving van de tentoonstelling

RESOLUCIÓN – een woord dat in het Spaans vrouwelijk is en “iets dat beslist is” betekent – is een audiovisuele installatie die de geschiedenis van de Spaanse cinema herinterpreteert via haar iconische actrices en enkele van de personages die zij vertolkten. Geïnspireerd door Serge Daney’s uitspraak “Het lichaam van de acteur overspant de hele cinema; het is haar ware geschiedenis,” is RESOLUCIÓN een minutieuze catalogus van gebaren die echo’s tussen verschillende tijdperken blootlegt, en onderzoekt hoe kledij en styling bepalende momenten in het leven van vrouwen weerspiegelen.

Meer achtergrond

De beslissingen die de hoofdpersonages in RESOLUCIÓN nemen, nemen vele vormen aan: hun leven veranderen, het ouderlijk huis verlaten, wraak zoeken, hun lot aanvaarden... Telkens gaat het om vrouwen die geconfronteerd worden met cruciale momenten van verandering — overgangsfasen die op het filmscherm zichtbaar worden via terugkerende gebaren en visuele motieven, die zich doorheen de tijd herhalen en uitbreiden, en zo ervaringen van vrouwen uit het verleden en heden met elkaar verbinden. Deze kruising van nationaal geheugen en filmische representatie sluit aan bij Raymond Durgnat’s idee dat “de sociale geschiedenis van een natie geschreven kan worden aan de hand van haar filmsterren.”

  • Een vrouw in een lichtpaarse outfit belt in een telefooncel.
    Still uit Historia de una chica sola, 1972, geregisseerd door Jorge Grau
    1/3
    Jorge Grau
  • Een vrouw met een rijkelijk versierd hoofstuk en oorbellen zit op een bed en houdt een boeket rozen vast.
    Still uit Carmen y Lola, 2018, geregisseerd door Arantxa Echevarría
    2/3
    Arantxa Echevarría
  • Een vrouw draagt een wit polkadot hemd en telefoneert met een rode telefoon
    Still uit Mujeres al borde de un ataque de nervios, 1988, geregisseerd door Pedro Almodóvar
    3/3
    Pedro Almodóvar

De installatie — samengesteld uit fragmenten van honderd films over een periode van negen decennia — biedt een alternatieve kijk op de geschiedenis van de Spaanse cinema, waarin sterren als Aurora Bautista, Sara Montiel, Ángela Molina, Carmen Maura, Victoria Abril, Marisa Paredes en Penélope Cruz (en vele anderen) de diepe en diverse transformaties belichamen die Spaanse vrouwen in de voorbije eeuw hebben doorgemaakt.

RESOLUCIÓN is zowel een eerbetoon aan de creatieve autonomie en iconische kracht van Spaanse actrices, als een viering van het bevrijdende en subversieve potentieel van performatieve gebaren. Het toont ook hoe regisseurs, art directors, kostuumontwerpers en make-up- en haarstylisten gebruikmaken van kleding, make-up en alledaagse objecten om de levensbepalende beslissingen van hun hoofdpersonages visueel te versterken.

Deze audiovisuele installatie kwam tot stand in samenwerking met AECID op basis van onderzoek dat specifiek werd uitgevoerd voor EUROPALIA ESPAÑA.

  • een vrouw in een rode jurk loopt langs de snelweg
    Still uit Jamón, Jamón, 1992, geregisseerd door Bigas Luna
    1/3
    Bigas Luna
  • een vrouw staat in de hoek van haar huis en kijkt naar beneden
    Still uit Vámonos, Bárbara, 1978, geregisseerd door Cecilia Bartolomé
    2/3
    Cecilia Bartolomé
  • een vrouw in een zwarte jurk en zwarte kanten sluier kijkt naar de camera
    Still uit Blancanieves, 2012, geregisseerd door Pablo Berger
    3/3
    Pablo Berger

This audiovisual installation has been produced by AECID on the basis of a research specifically carried out for EUROPALIA ESPAÑA.

  • een vrouw neemt haar peeling masker van haar gezicht
    Still uit Elisa, vida mía, 1977, geregisseerd door Carlos Sauro
    1/4
    Carlos Sauro
  • een vrouw in een blauw hemd zit in de metro en zucht
    Still uit Gary Cooper, que estás en los cielos, 1980, geregisseerd door Pilar Miró
    2/4
    Pilar Miró
  • Een vrouw staat op het strand en staart naar de zee met een valies in haar handen
    Still uit Nina, 2024, geregisseerd door Andrea Jaurrieta
    3/4
    Andrea Jaurrieta
  • Een vrouw in een verenjurk en hoed leest een brief
    Still uit Pequeñeces, 1950, geregisseerd door Juan de Orduña
    4/4
    Juan de Orduña

Tentoonstelling onder leiding van
Gastcuratoren: Beatriz Navas Valdés, Natalia Marín Sancho
Montage: Diego López
Geluid: Pedro Portellano

Curator MoMu: Elisa De Wyngaert
Grafische vormgeving: Illias Mettioui

Productie: Marie Vandecasteele
In samenwerking met EGEDA

Campagnebeeld: Still uit La mujer sin piano, 2009, geregisseerd door Javier Rebollo