Meteen naar de navigatie Meteen naar de belangrijkste inhoud
Tickets (Opens in a new tab)
Alle magazines

'MIRROR MIRROR' in vijf hoogtepunten

Foto: Stany Dederen

'MIRROR MIRROR - Mode & de psyche’ wil bezoekers raken met een onverwachte dialoog tussen kunstinstallaties en avant-garde mode die thema's belicht als bodydysmorphia.

Naast silhouetten zijn er veel poppen in de tentoonstelling, een persoonlijke fascinatie voor MoMu-curator Elisa De Wyngaert.

Sinds ze als curator bij MoMu aan de slag ging, is ze omgeven door mannequins: levenloze replica’s van de mens met (althans voor haar) een mysterieuze aantrekkingskracht. Ze neemt je mee langs vijf niet te missen hoogtepunten in 'MIRROR MIRROR'.

Tijdens mijn eerste week in het museum was ik omringd door een leger naakte mannequins die wachtten om aangekleed te worden. Hun stille aanwezigheid liet me allesbehalve onverschillig. In elk aspect van mijn job zijn ze voor mij de belichaming gebleven van artistiek potentieel en de grenzen daarvan.

Elisa De Wyngaert, Curator MoMu

De Schone Slaapster van Walter Van Beirendonck

Sleeping Beauty is een pop die lijkt te leven dankzij een motor die zich in de borstkas bevindt. Je hoort hem ook rustig ademhalen, hij slaapt. De pop is een bijzonder element binnen het poppenhuis op mensenmaat dat MoMu in de expo bouwde. De ambiguïteit van poppen is dat ze tussen leven en dood lijken te zijn, wat kinderen fascineert en volwassenen beangstigt. Van Beirendoncks installatie Sleeping Beauty symboliseert dit idee.

Walter Van Beirendonck, 'Schone Slaapster', in-situ installatie, 2022
Foto: Dries Luyten
Walter Van Beirendonck, herfst-winter 1999-00
Collectie MoMu inv. X1556, Foto: Stany Dederen

De op maat gemaakte pruiken van haarstylist Cyndia Harvey

Wat verbindt de paspoppen van 'MIRROR MIRROR' met artiesten als FKA Twigs, Kendrick Lamar en Frank Ocean? De pruiken van haarstylist Cyndia Harvey. In het kapsalon van haar moeder raakte de Brits-Jamaicaanse gefascineerd door de tactiliteit van haar. Tijdens haar werk in een salon voor afrohaar ontdekte Harvey de oneindige mogelijkheden ervan. Als assistent van haarstylist Sam McKnight kwam ze in de mode- en muziekindustrie terecht, en nu dus ook bij MoMu. Haar pruiken geven de poppen persoonlijkheid en demonstreren de psychologische, politieke en expressieve kracht van haar.

  • Cyndia Harvey, pruiken en Comme des Garçons, lente-zomer 1997
    1/2
    Foto: Jeroen Broeckx
  • Cyndia Harvey, pruik en Molly Goddard, lente-zomer 2020
    2/2
    Collectie MoMu inv. X458, Foto: Jeroen Broeckx

De eenzame avatar van Ed Atkins

Cyborgs en avatars bestaan al langer in de kunstwereld: sinds kort maken ze een sterke opmars in de mode-industrie, denk maar aan ‘virtual influencers’ zoals @noonoouri op Instagram. Op die manier worden we dagelijks geconfronteerd met lichamen die fysiek niet bestaan, maar toch een grote invloed kunnen uitoefenen op ons zelfbeeld.

De video-installatie ‘Ribbons’ van Ed Atkins sluit de tentoonstelling daarom af. Hopelijk kunnen bezoekers de tijd nemen om het werk op hen te laten inwerken. Ze zullen een mannelijk personage ontmoeten. Hij lijkt op het eerste gezicht misschien een beetje agressief, maar je leert hem kennen als een melancholisch, kwetsbaar en eenzaam karakter. Met het werk laat Atkins ons nadenken over hoe wij ons eigen lichaam ervaren in verhouding tot de digitale wereld, en over de eenzaamheid van een digitaal bestaan.

Ed Atkins, Ribbons, 2014 (video still)
Courtesy aan de kunstenaar, Galerie Isabella Bortolozzi, Berlin, Cabinet Gallery, London, dépendance, Brussels en Gladstone Gallery, New York, Foto: Stany Dederen

De bijeenkomst van internationale speelgoedmodepoppen, gecureerd door kinderen

Historisch gezien waren poppen bedoeld voor volwassenen. Pas vanaf de jaren ‘60 maakt Barbie haar intrede. Ergens is het vreemd dat een Barbiepop, met haar volwassen lichaam, voor kinderen bedoeld was. Toch bracht dit een enorme wereld met zich mee: Barbie speelde een belangrijke rol in ieders kindertijd. Het leek ons interessant om kinderen een scène te laten bouwen met internationale modepoppen. Dankzij hun speelsere en oprechtere blik op poppen slaagden ze erin om een verrassende compositie te maken. Het resultaat hiervan is integraal te zien in de expo.

Internationale speelgoedmodepoppen, in-situ installatie, 2022
Foto: Stany Dederen
Achter de schermen
Foto: Miles Fischler

De bunny girl van Sarah Lucas

Het feministische werk van Sarah Lucas daagt de mannelijke blik uit. Lucas vult nylonkousen op om ze te transformeren tot bunny girls, compleet met bungelende armen en passief neerhangende, gespreide benen. De Bunny-reeks roept vragen op over seksualiteit en identiteit en vormt een kritiek op de kwetsbare posities waarin vrouwen zich vaak bevinden. Op de laatste dag van 'MIRROR MIRROR' organiseren we voor de tweede keer een workshop die geïnspireerd is door de installatie in de expo. De eerste editie was een groot succes, zowel bij ouders als bij kinderen.

Sarah Lucas, Something Celia Said, 2019. Courtesy aan de kunstenaar en Gladstone Gallery en Sadie Coles HQ, Londen
Foto: Stany Dederen
Sarah Lucas, Something Celia Said, 2019. Courtesy aan de kunstenaar en Gladstone Gallery en Sadie Coles HQ, Londen
Foto: Dennis Ravays

Hopelijk ontdekken bezoekers hoe kunst en mode midden in het leven staan en elkaar in symbiose ontmoeten. Zowel de modeontwerpers als de kunstenaars van deze expo verkennen zelfbeelden, schoonheidsidealen, of verkondigen feministische en antikapitalistische ideeën.

Elisa De Wyngaert, Curator MoMu

'MIRROR MIRROR – Mode & de psyche' loopt nog tot en met 26 februari 2023 in MoMu. Meer info en tickets vind je hier

Deelnemen aan de familieworkshop op zondag 26 februari? Schrijf je hier in