Meteen naar de navigatie Meteen naar de belangrijkste inhoud
Tickets (Opens in a new tab)
Alle magazines

MoMu restaureert: 18e eeuwse robe à la française

MoMu Antwerpen | Monica Ho

De 18de-eeuwse robe à la Française werd nog nooit eerder tentoongesteld. Het stuk is redelijk fragiel en zowel de bijhorende petticoat als compère (het valse voorpand) ontbraken. Omdat het een vrij kostbaar object is, werd een replica gemaakt van de ontbrekende delen in een stof met een imitatie van het brocheerwerk van het origineel. Deze onderdelen waren gewoonlijk immers in dezelfde stof als de robe. Dankzij de huidige technieken kunnen die historische stoffen makkelijker gereproduceerd worden.

Matthias De Boeck

Samen met het New Yorkse bedrijf Dyenamix werd de originele zijde nagemaakt met een digitale print op een gelijkaardige zijde. Eerst werd er een digitale versie gemaakt van het patroon. Via verschillende proefdrukken werd de originele kleur en print zo dicht mogelijk te benaderd. De printversie en het authentieke gebrocheerde bloemmotief zijn van op een afstand nauwelijks van elkaar te onderscheiden. Aangezien een replica een ingreep is in het origineel, moet je om deontologische redenen wel altijd iets van verschil blijven zien. Daarna werden de compère, petticoat, bijhorende crinoline en onderrok gereproduceerd op basis van kostuumhistorisch onderzoek. De petticoat en compère werden afgewerkt met ruches zoals op de robe.

De staat van de robe zelf was matig en was toe aan een conservatiebehandeling. Het stuk werd vermoedelijk ooit gebruikt in het theater en daarvoor aangepast. Die minimale aanpassingen werden nu teruggedraaid. De robe werd in het verleden uitgenomen. Daardoor zat de typerende watteau-plooi op de rug niet meer juist. Het uitnemen zelf bleef beperkt tot het openleggen van de naden De oorspronkelijke naaisteken waren zelfs nog zichtbaar. Daardoor konden de vouwen op de originele manier vastgezet worden. De vouwen werden terug uitgevlakt met ultrasone koude stoom en glazen plaatjes.. Ook de voorste zijnaden van het lijf waren verbreed. Door de aanwezigheid van de originele naaisteken werd deze verbreding ongedaan gemaakt. Op deze manier werd de robe in zijn oorspronkelijke model gebracht.

Matthias De Boeck

De zijde was enorm broos en kwetsbaar, met scheurenj in de mouwen en het lijfje. Deze werden geconserveerd door een zijde pongé drager, aangeverfd in dezelfde kleur als het origineel, onder de lacunes te plaatsen. Deze lacunes worden op deze drager ondersteund door middel van spansteken met zijdedraad. Openstaande naden werden gesloten. De kantstroken aan de mouwen waren gescheurd en erg vuil. Ze werden gedemonteerd en gereinigd waardoor de originele gouden kleur opnieuw tot haar recht komt.. De scheuren en lacunes werden geconserveerd tussen twee lagen conservatietule en aangeverfd in dezelfde kleur als de kant, dus vrijwel onzichtbaar. De jurk kreeg een op maat gemaakte buste met bijhorende onderkleding ter ondersteuning van het geheel. Zo is de jurk opnieuw in al haar glorie te bewonderen.