Martin Margiela

Wit paar tabi schoenen, bedekt met zwarte markeerstift

Het werk van Martin Margiela vormt, met zijn vele verwijzingen naar de geschiedenis van mode en kleermakerij, een belangrijk onderdeel van de MoMu-collectie. In 2008 wijdde het museum een expo aan het twintigjarige bestaan van Maison Martin Margiela, gevolgd door Margiela, de Hermès Jaren in 2017.

Zuurvrije persmap - herfst/winter 1993/94
Martin Margiela, persmap herfst-winter 1993-94
Collectie MoMu, Foto: Stany Dederen
Mannequin met zwarte oversized jas, zwarte kniebroek en zwarte tabi laarsjes
Martin Margiela, herfst-winter 2000-01
Collectie MoMu inv. X1451, Foto: Stany Dederen
Zwart-witfoto van model met gedeconstrueerde top
Martin Margiela, backstage beeld lente-zomer 1997
Foto: Ronald Stoops
Mannequin met bruinkleurige lange jurk, tabi shoes en armband
Martin Margiela, lente-zomer 1990
Collectie MoMu inv. X1599, Foto: Stany Dederen
Twee mannequins: eerste in fleurige tweedelige jurk en zilverkleurige tabi shoes; tweede eveneens in fleurige jurk, over jeansbroek, en zwarte tabi shoes
Martin Margiela, lente-zomer 1992
Collectie MoMu inv. X403 & X404, Foto: Stany Dederen
Uitnodiging Martin Margiela met in grote rode letters de opdruk “invitation”
Martin Margiela, uitnodiging herfst-winter 1990-91
Collectie MoMu inv. T18/508/260, Foto: Stany Dederen
Mannequin met beige wollen trui, ketting met lok blonde haren, witte jeans en een stuk tape geplakt over de ogen
Martin Margiela, herfst-winter 1994-95
Collectie MoMu inv. X406, Foto: Stany Dederen
Mannequin met een zwarte trui in visgraatmotief, zwarte legging en kaki lederen knielaarzen
Martin Margiela, herfst-winter 1990-91
Collectie MoMu inv. X407, Foto: Stany Dederen
Zwart-witfoto van breed lachend catwalk-model in gedeconstrueerde outfit Martin Margiela
Martin Margiela, backstage beeld herfst-winter 1989-90
Foto: Ronald Stoops
Mannequin met stuk tape over ogen, top uit lederen handschoenen, lange witte plissérok en zwart-wit-gevlekte tabi shoes
Martin Margiela, lente-zomer 2001
Collectie MoMu inv. X412, Foto: Stany Dederen
Mannequin met bodysuit in visgraatmotief en een zwarte heuprok - waaraan een ijzeren kledinghanger is bevestigd
Martin Margiela, lente-zomer 2005
Collectie MoMu inv. X1461, Foto: Stany Dederen
Opgevouwen rode T-shirt met opschrift: “THERE IS MORE ACTION TO BE DONE TO FIGHT AIDS THAN TO WEAR THIS T-SHIRT BUT IT’S A GOOD START”, opgevouwen in doorschijnend ziplock-zakje
Martin Margiela, 'Charity AIDS-t-shirt' herfst-winter 1994-95
Collectie MoMu inv. B02/116, Foto: Stany Dederen

Martin Margiela studeert in 1980 af aan de modeafdeling van de Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Van 1984 tot 1987 is hij assistent van de Franse modeontwerper Jean Paul Gaultier. In 1988 richt hij, samen met Jenny Meirens, Maison Martin Margiela op in Parijs. Zijn unieke benadering stelt het systeem waarop mode gefundeerd is, en meer bepaald de vluchtigheid die ermee gepaard gaat, in vraag. Zijn collecties conceptualiseren het begrip tijd door de recyclage van allerlei materialen zoals plastic, porselein en vintage kledingstukken, maar ook door het productieproces en de duur ervan zichtbaar te maken. Van 1997 tot 2003 ontwerpt Martin Margiela ook de vrouwencollecties van het Franse modehuis Hermès. Vanuit zijn respect voor vakmanschap en ambacht ontwikkelt hij voor het luxemerk een traag evoluerende garderobe waarin comfort en kwaliteit centraal staan. In 2009 verlaat Martin Margiela het Maison, dat voortaan onder leiding van het creatieve team verder werkt tot John Galliano in 2014 wordt aangesteld als creatief directeur.

GEDECONSTRUEERDE KLEERMAKERIJ

Model in een gedeconstrueerde top van Martin Margiela en een bijpassende rok
Martin Margiela, backstage beeld lente-zomer 1997
Collectie MoMu inv. B02/133A, Foto: Anders Edström

DRAPAGE

In de lente-zomer collectie van 1996 vormt de Stockman buste de basis voor ieder silhouet. Zo zet hij bijvoorbeeld een bustier in zwarte mousseline vast op een zwarte en witte elastische band. Margiela leerde couture drapagetechnieken van Hieron Pessers, voormalig studio manager van Hubert de Givenchy en leraar drapage aan de modeafdeling van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen.

Martin Margiela, lente-zomer 1997
Collectie MoMu inv. X1435, Foto: Stany Dederen
Twee mannequins, met bruinharige pruik, in gedeconstrueerde top, lange rok en tabi shoes
Martin Margiela, herfst-winter 1997-98
Collectie MoMu inv. X1438 & X1598, Foto: Stany Dederen

Maison Martin Margiela maakt sporen van het productieproces van kleding opzettelijk zichtbaar, zoals naden, voeringen, wit overlockgaren en schoudervullingen. Vaak gaat het om traditionele kleermakersingrepen die erop gericht zijn het individuele lichaam zo veel mogelijk te conformeren aan de standaardvorm van de paspop. Deze klassieke kleermakersbuste in ruw linnen vormt in 1997-98 zelfs het vertrekpunt voor twee collecties waarin jasjes een replica vormen van die buste.

HET ARCHETYPE HERUITGEVONDEN

Mannequin met beige trenchcoat, lange zwarte rok en beige loafers
Martin Margiela, lente-zomer 1984
Collectie MoMu inv. X426A, Foto: Stany Dederen
Model met zwarte oversized top en zwarte rok
Martin Margiela, lente-zomer 1998
Foto: Martin Margiela
Model met zwart hoofdstuk, beige gedeconstrueerde trenchcoat, zwarte broek en zwarte schoenen
Martin Margiela voor Hermès, lente-zomer 2003
Collectie MoMu inv. T19/621ABCDEFG, Foto: Stany Dederen

Maison Martin Margiela herinterpreteert archetypische kledingstukken uit de westerse garderobe, zoals de trenchcoat, de smoking en het witte hemd met een minutieuze expertise. Via de ‘Replica’-lijn die vintage kledingstukken reproduceert en de ‘Artisanale collectie’ die bestaat uit unieke en tijdrovende stukken, brengt het Maison een ode aan vakmanschap uit het verleden. De gestandaardiseerde lichaamsvorm waarop mode gebaseerd is, fascineert de ontwerper evenzeer. Verschillende collecties bevatten oversized kleding of spelen met disproportie.

KENMERKENDE SCHOUDERS

Mannequin met zwart masker, zwart ketting, zwarte kostuumvest met schoudervullingen, zwarte broek en beige tabi shoes
Martin Margiela, lente-zomer 1989, zwart ensemble met ‘cigarette’-schoudervulling
Collectie MoMu inv. X416, Foto: Stany Dederen
  • Mannequin in lederen cape met schoudervullingen, hangslotketting, roze legging en laarzen bekleed met voile
    Martin Margiela, herfst-winter 2007-08
    Collectie MoMu inv. X417, Foto: Stany Dederen
  • Mannequin in zwarte jas met conische schouderlijn en losse, opgevulde opstaande kraag. De mannequin draagt daaronder zwarte lederen knielaarzen met een hak
    Martin Margiela, hersft-winter 2008-09
    Collectie MoMu inv. X418, Foto: Stany Dederen

Het Margiela-silhouet onderging opvallende veranderingen doorheen de jaren. Eind jaren 1980 innoveerde het Maison met de ‘cigarette’-schoudervulling, hoog op de schouder. Daardoor valt de eigenlijke schouder van de drager onder de geprononceerde schouderinzet. Begin 2000 zouden de schouders verbreden en vervolgens afgerond en verhoogd worden. Vanaf de lente-zomercollectie 2007 nemen ze extreme proporties aan met een conische climax in de herfst-wintercollectie van 2008-09.

TROMPE L’OEIL IN GRIJSWAARDEN

Model met zwart masker, grijze glitterjurk en witte laarsjes met zwarte hak
Martin Margiela, lente-zomer 1996
Collectie MoMu inv. X1433, Foto: Stany Dederen

TOTAALCONCEPT

Ook in de interieurs van zijn kantoor en winkels creëert hij optische illusies door de veelvuldige integratie van zwart-witfoto’s van achttiende-eeuwse interieurelementen.

Martin Margiela, winkelinrichting
Foto: Art Gray
Twee mannequins in doorschijnende bruine jurkjes en in doorschijnende muiltjes - met een zwarte hak
Martin Margiela, lente-zomer 1996
Collectie MoMu inv. X1434 & X414, Foto: Stany Dederen

Margiela maakt veelvuldig gebruik van trompe-l’oeilmotieven in zijn collecties. In de lente-zomercollectie van 1996 bedrukt hij eenvoudige jurken in vloeiende stoffen met foto’s van andere kledingstukken.

INCOGNITO

Twee modellen: links model in beige jas met jurk, en bruine knielaarzen; rechts model in beige top zonder mouwen, met geruite knierok en bruine tabi knielaarzen
Martin Margiela, lookbook herfst-winter 2004-05
Collectie MoMu
Catwalkmodel in rode outfit, met masker
Martin Margiela, defilé lente-zomer 1989
Foto: Ronald Stoops
Twee modellen: links model in zwart-witte top, zwarte pantalon en zwarte hakken; rechts model in zwarte kostuumtop zonder mouwen en zwart-beige rok, met witte hakken
Martin Margiela, lookbook lente-zomer 2005
Collectie MoMu
Twee modellen: links model in zwarte mouwloze top en felblauwe rok, met zilveren hakjes; rechts model in gele bloementop, oranje knierok en beige hakken
Martin Margiela, lookbook lente-zomer 2005
Collectie MoMu
Twee gemaskerde modellen, het ene in kostuumvest en hemd, het andere in licht doorschijnende top
Martin Margiela, backstage beeld herfst-winter 1989-90
Foto: Ronald Stoops
Twee modellen: het linkse met kaki top, bruine oversized lederen broek, en bruine lederen tabi shoes; het rechtse met kaki trenchcoat, beige jurk en bruine tabi knielaarzen
Martin Margiela, lookbook herfst-winter 2004-05
Collectie MoMu

Ondanks zijn onmiskenbare stempel maakt Margiela zichzelf vanaf het begin van zijn carrière onzichtbaar. Interviews worden beantwoord in naam van het Maison en foto’s van de ontwerper zijn zeldzaam. Maison Martin Margiela trekt de incognito aanpak radicaal door in de presentatie van de collecties. De modellen worden geanonimiseerd door voiles, make-up of pruiken die het gezicht deels of volledig bedekken. In lookbooks bedekt een zwarte streep de ogen.

Voorkant van zwarte mouwloze top Maison Martin Margiela
Martin Margiela, voorkant blanco label
Foto: Jacques Sonck
Achterkant van zwarte mouwloze top Maison Martin Margiela
Martin Margiela, achterkant blanco label
Foto: Jacques Sonck

De keuze voor anonimiteit vertaalt zich eveneens in het kledinglabel: een blanco katoenen rechthoek die met de hand wordt ingenaaid. De vier witte stiksels aan de buitenkant van het kledingstuk groeien uit tot een herkenbare signatuur.

Author: Romy Cockx
Photo above: Ronald Stoops

Scenografiebeeld 'Maison Martin Margiela: '20' the exhibition', 2008-09