Dries Van Noten

Catwalkmodel in witte jurk, met rode handschoenen en een bos rode rozen

De MoMu-collectie bevat een representatief overzicht van het oeuvre van Dries Van Noten. Zowel zijn vrouwen- als mannenontwerpen zijn rijkelijk vertegenwoordigd in de museumcollectie. In 2015 cureerde de modeontwerper de tentoonstelling Dries Van Noten. Inspirations die een recordaantal bezoekers naar MoMu lokte.

Mannequin in zwarte blazer over rode outfit, met roze pluimen aan de voorzijde
Dries Van Noten, herfst-winter 2013-14
Collectie MoMu inv. X764, Foto: Stany Dederen
Witte en gouden uitnodiging - Dries Van Noten, lente/zomer 2014
Dries Van Noten, uitnodiging lente-zomer 2014
Collectie MoMu inv. T18/510, Grafisch ontwerp: Jelle Jespers
Mannequin in gekleurde blauwe en gouden jas en hoge paarse knielaarzen
Dries Van Noten, herfst-winter 2019-20
Collectie MoMu inv. X1592, Foto: Stany Dederen
Mannequin in oranje top en lange bruine rok, met onderaan een blauwe boord
Dries Van Noten, herfst-winter 1999-2000
Collectie MoMu inv. X1585, Foto: Stany Dederen
Catwalkmodellen herfst/winter defilé 1996-97
Dries Van Noten, defilé herfst-winter 1996-97
Foto: Marleen Daniëls
Mannequin in oversized jas, met bonten sjaal
Dries Van Noten, herfst-winter 2002-03
Collectie MoMu inv. X644, Foto: Stany Dederen
Mannequin in roos pak, oranje hemd en rode sandalen
Dries Van Noten, lente-zomer 2019
Collectie MoMu inv. X1589, Foto: Stany Dederen
Catwalkmodellen Dries Van Noten defilé lente/zomer 2015
Dries Van Noten, defilé lente-zomer 2015
Foto: Patrice Stable
Mannequin in lichtroze jurk, met paarse verenprint
Dries Van Noten, lente-zomer 2016
Collectie MoMu inv. X1595, Foto: Stany Dederen
Mannequin in veelkleurig donker pak en zwarte lederen schoenen
Dries Van Noten, herfst-winter 2015-16
Collectie MoMu inv. X778, Foto: Stany Dederen

Dries Van Noten is van jongs af aan doordrongen van mode door de kledingzaken van zijn ouders en grootouders. In 1985 opent hij zijn eerste boetiek in Antwerpen en na deelname aan de British Designer Show in 1986 groeit het aantal buitenlandse inkopers snel. Zijn eerste mannendefilé in Parijs (lente-zomer 1992) sluit hij af met enkele silhouetten voor vrouwen. Het eerste defilé met exclusief vrouwenkleding volgt enkele seizoenen later (lente-zomer 1994), maar de wisselwerking tussen beide collecties blijft een constante in zijn werk. Zijn ontwerpproces begint steeds met de ontwikkeling van prints die de basis vormen voor silhouetten die los of gestructureerd kunnen zijn. Vervolgens krijgt het borduurwerk vorm. Van Noten zoekt een spanning tussen al die elementen, wat zich onder meer uit in de combinatie van kostbare en eenvoudige materialen, het contrasteren van verschillende bedrukkingen of het mengen van vale met felle kleuren.

BORDUUR ALS SIGNATUUR

Mannequin in paarse kostuumvest en geborduurde, kleurrijke wikkelrok
Gelaagd silhouet met geborduurde wikkelrok, herfst-winter 1996-97
Collectie MoMu inv. X1574B, Foto: Stany Dederen
  • Detail borduurwerk wikkelrok
    Dries Van Noten, herfst-winter 1996-97
    Collectie MoMu inv. X1574B, Foto: Stany Dederen
  • Mannequin in jas met granaatappelmotieven en goudborduurwerk
    Dries Van Noten, herfst-winter 2006-07
    Collectie MoMu inv. X11, Foto: Stany Dederen
  • Detail goudborduurwerk
    Dries Van Noten, herfst-winter 2006-07
    Collectie MoMu inv. X11, Foto: Stany Dederen

In 1989 brengt Christine Mathys, met wie Van Noten tot aan haar overlijden in 1999 nauw samenwerkt voor de zakelijke uitbouw van zijn modehuis, hem in contact met India. Het land beïnvloedt de esthetiek van zijn vroege werk en hij bouwt er een intense en loyale samenwerking op met borduurwerkfabrikanten. Dat resulteert bij elke collectie in bijzonder borduurwerk, wat door de jaren heen uitgroeit tot een van de belangrijkste stijlkenmerken van zijn signatuur.

IMAGINAIRE REIZEN

Beeld van catwalkmodellen Dries Van Noten, defilé herfst/winter 2003-04
Dries Van Noten, defilé herfst-winter 2003-04
Foto: Patrice Stable

Uitnodigende lampjes

Van Noten orkestreert zijn shows als geen ander: de uitnodigingen anticiperen subtiel op wat de gasten mogen verwachten, zoals het doosje met lampjes dat de herfst-wintercollectie van 2003-04 aankondigt. Tijdens het defilé verlichten duizenden kerstlichtjes in regenboogkleuren de catwalk. Ze resoneren uitstekend met de jaren 1920 vintagestijl van de kleding en sieren op het einde van het jaar een kerstkaart.

Dries Van Noten, uitnodiging herfst-winter 2003-04
Collectie MoMu inv. T18/510, Foto: Monica Ho
Catwalkmodel in witte plissérok en blouse
Dries Van Noten, defilé lente-zomer 2005
Foto: Andrew Thomas

Onvergetelijke verjaardag

Van Noten viert zijn vijftigste collectie (lente-zomer 2005) met een spectaculair defilé in een verlaten hangar aan de rand van Parijs. De genodigden tafelen aan een 140 meter lange feestdis verlicht door 130 kristallen kroonluchters. Na het diner verandert de tafel, tot grote verbazing van de aanwezigen, in een catwalk. Op de maat van Ravels Boléro opent hij met een reeks witte blouses en volumineuze rokken gevolgd door een mix van florale bedrukkingen, strepen en ‘crewel’ borduurwerk, geïnspireerd door Hongaarse en Roemeense streekdracht.

Dries Van Noten, lente-zomer 2005
Collectie MoMu inv. T10/322, Foto: Stany Dederen

Dries Van Noten neemt zijn publiek mee op imaginaire reizen en vertelt gelaagde verhalen met sfeervol textiel. De mise-en-scène van zijn shows sublimeert zijn kleding en bereikt met soms eenvoudige elementen, zoals kerstverlichting of paraplu’s, een maximaal effect.

FLORALE COMPOSITIES

Mannequin in kleurrijke lange jurk en witte laarsjes
Dries Van Noten, herfst-winter 2017-18
Collectie MoMu inv. X817, Foto: Stany Dederen
Mannequin in passende, fleurige set en donkerblauwe geklede schoenen
Dries Van Noten, lente-zomer 2014
Collectie MoMu inv. X1575, Foto: Stany Dederen
Mannequin in Dries Van Noten-pak, met doorschijnende florale sjaal
Dries Van Noten, herfst-winter 2019-20
Collectie MoMu inv. X1577, Foto: Stany Dederen
Mannequin in een bloemenblouse, met bijpassende broek
Dries Van Noten, lente-zomer 2013
Collectie MoMu inv. X22, Foto: Stany Dederen
Mannequin in met bloemen geborduurde beige trenchcoat
Dries Van Noten, lente-zomer 2005
Collectie MoMu inv. T10/320, Foto: Stany Dederen
Mannequin in grijze top en groene rok, gedecoreerd met roze bloemen
Dries Van Noten, lente-zomer 2020
Collectie MoMu inv. X1579, Foto: Stany Dederen
Groene kniejurk met lange mauwen en een paars bloemenmotief
Dries Van Noten, herfst-winter 2010-11
Collectie MoMu inv. T11/582, Foto: Stany Dederen
Mannequin in kleurrijke glitter cocktailjurk, doorschijnende bijpassende top en zilveren knielaarzen
Dries Van Noten, herfst-winter 2019-20
Collectie MoMu inv. X1576, Foto: Stany Dederen
Zwarte kostuumvest, met aan de binnenzijde een uitgewerkte bloemenprint
Dries Van Noten, lente-zomer 2001
Collectie MoMu inv. T01/189, Foto: Stany Dederen

Zijn passie voor tuinieren vertaalt Van Noten in het veelvuldige gebruik van bloemenprints en doordachte, maar naturelle composities. Florale motieven vinden tal van experimentele toepassingen met een uitgebalanceerd eindresultaat. Zo mengt Van Noten in zijn lente-zomercollectie van 2013 bloemen in pastelkleuren met tartan punk. Flowers for Men (lente-zomer 2014) is een eclectische superpositie van bloemenprints uit mannenkleding doorheen de geschiedenis, gaande van achttiende-eeuwse sitsmotieven tot Hawaïaanse bloemen.

GELAAGDE VERHALEN

Mannequin in gehaakte top, ketting met schelpen en lange zwart-witte rok
Dries Van Noten, jasje in breiwerk en rok met kantprint, lente-zomer 1999
Collectie MoMu inv. X1, Foto: Stany Dederen
  • Detail van ketting met mosselen
    Dries Van Noten, lente-zomer 1999
    Collectie MoMu inv. X1, Foto: Stany Dederen
  • Mannequin in een zwarte jurk met een haaksluiting en een sjaal in kettingbreiwerk
    Dries Van Noten, lente-zomer 1999
    Collectie MoMu inv. X2, Foto: Stany Dederen
  • Detail van de achterkant van de sjaal in kettingbreiwerk
    Dries Van Noten, lente-zomer 1999
    Collectie MoMu inv. X2, Foto: Stany Dederen

Geïnspireerd door The Piano van Jane Campion ontwerpt Van Noten silhouetten (lente-zomercollectie 1999) die een storm lijken te hebben doorstaan. Hij combineert een jasje in open breiwerk met uitgelopen prints en juwelen met mosselschelpen. Een zwarte jurk met haaksluiting krijgt duistere allures door een sjaal in kettingbreiwerk die lijkt te ontbinden.

ECLECTISCHE INSPIRATIES

Talrijke inspiratiebronnen, gaande van oude meesters zoals Antoon Van Dyck en Angelo Bronzino tot de abstracte kunst van Yves Klein en Victor Vasarely en jeugdhelden zoals David Bowie en Malcolm McLaren, vinden bij Van Noten weerklank in een mix van klassiek en rebels. In 2014-15 vormen ze tevens het onderwerp van de tentoonstelling Dries Van Noten. Inspirations in MoMu en Musée des Arts Décoratifs (Parijs), waarmee Van Noten zijn gerenommeerde reputatie van vaste waarde alle eer aandoet. De prestigieuze prijzen die hij doorheen zijn carrière ontvangt, waaronder de Amerikaanse ‘CFDA International Designer of the Year Award’ in 2008 en de Franse onderscheiding van ‘Officier de l’Ordre des Arts et des Lettres’ in 2014, onderstrepen zijn internationale impact.

Auteur: Romy Cockx
Foto bovenaan: Casper Sejersen

Scenografiebeeld tentoonstelling 'Dries Van Noten. Inspirations', 2015