MoMu op reis
Na een succesvolle tentoonstelling in Antwerpen met meer dan 60.000 bezoekers, reist "Margiela, de Hermès jaren" naar het Musée des Arts Décoratifs (MAD) in Parijs.
Praktische informatie
Praktische informatie
Omschrijving van de tentoonstelling
De samenwerking van de Belgische ontwerper Martin Margiela met het Franse huis Hermès vormt het uitgangspunt van de tentoonstellinge "Margiela, De Hermès jaren". Van 1997 tot 2003 is hij er verantwoordelijk voor de prêt-à-porter voor vrouwen.
Voor Hermès ontwikkelde Margiela een visie waarin de vrouw centraal staat, geen ideaalbeeld van eeuwige jeugd maar een reële, natuurlijke en mature vrouw. Voor haar ontwikkelde hij een traag evoluerende garderobe met comfort, kwaliteit en tijdloosheid als basiselementen. Hij presenteerde zijn collecties op vrouwen van verschillende leeftijden en lichaamstypes. Zijn mode paste zich aan de draagster aan, in plaats van zich aan haar lichaam op te dringen.
De tentoonstelling gaat ook dieper in op zijn eigen label, Maison Martin Margiela. Margiela’s oeuvre is vormgegeven vanuit een grote kennis van en een diep respect voor het verleden, en met een bijzondere voorliefde voor het kleermakersvak. Ambacht, vakmanschap en creatie vormen de bouwstenen van een visie die niet alleen toen maar ook vandaag nog een alternatief biedt voor een modesysteem dat steeds meer onder druk komt te staan.
In deze expo gaan de twee werelden van Martin Margiela met elkaar in dialoog. De op het eerste zicht tegengestelde werelden van de luxemode en avantgarde mode maken beide deel uit van Margiela’s creatieve DNA en worden door hem samengebracht in één visie, waarbij ideeën en concepten over collecties en seizoenen heen hernomen worden, herdacht of net verfijnd.
Meer achtergrond
In april 1997 kondigde het huis Hermès de aanstelling van de Belgische ontwerper Martin Margiela aan als nieuwe creatief directeur voor de prêt-à-porter voor vrouwen. De keuze voor een van de meest spraakmakende ontwerpers van dat ogenblik deed de wenkbrauwen echter fronsen.
Sinds hij zijn huis Maison Martin Margiela in 1988 had opgericht samen met Jenny Meirens had hij immers nooit één publiek optreden gemaakt. Evenmin had hij in eigen naam interviews gegeven. Interviews werden per fax beantwoord in de eerste persoon meervoud, als eerbetoon aan het teamwerk achter de creatie, en als statement ten aanzien van de celebritycultus die de modewereld in de jaren ’90 domineerde.
Tijdens verschillende defilés en fotoshoots van Maison Martin Margiela werden gezichten van modellen onherkenbaar gemaakt, bv. met een voile over het gezicht of een zwarte strip die de ogen verbergt. Het anoniem maken van al wie de aandacht van de creatie kon afleiden, hetzij de ontwerper, hetzij de modellen, werd doorgetrokken naar de verschillende aspecten van het huis, tot en met een blanco label in de kledingstukken. Het volledig witte katoenen label, met vier witte stiksels vastgemaakt aan het kledingstuk, is uitgegroeid tot een van de meest iconische statements tegen de logo-obsessie in de jaren ’90.
MoMu's tentoonstelling "Margiela, de Hermès jaren" reist naar MAD Parijs
Het hele oeuvre van Maison Martin Margiela stelt het systeem achter de mode en haar voortdurende vernieuwingsdrang in vraag. Margiela kiest daarom wit als huiskleur. In het verkleuren laat wit immers sneller dan andere kleuren het verstrijken van de tijd zien.
Tentoonstelling onder leiding van
Curatoren: Kaat Debo (MoMu) & Marie-Sophie Carron de la Carrière (MAD) | Artistieke leiding: Martin Margiela | Scenograaf: Bob Verhelst.
Deze tentoonstelling werd geïnitieerd door MoMu, van 31 maart 2017 tot en met 27 augustus 2017.