Meteen naar de navigatie Meteen naar de belangrijkste inhoud
Tickets (Opens in a new tab)
Alle magazines

Het verhaal achter het kledingstuk: L/Z 1989 Trompe l’Oeil Tattoo T-shirt & H/W 1989-90 trui van Maison Martin Margiela

Links: Doorschijnend nude shirt met lange mouwen, bedrukt met blauwe patroon. Rechts: Gebreide trui
Links: L/Z 1989, rechts: H/W 1989-90
Monica Ho

Make-upartiest Inge Grognard werkte met ontwerpers als Martin Margiela, Dries Van Noten, A.F. Vandevorst en Walter Van Beirendonck. Inge Grognard maakte ook naam bij internationale modehuizen waaronder Balenciaga, Vetements en Rick Owens. In de twintig jaar dat ze intens samenwerkte met Martin Margiela verzamelde ze iconische kledingstukken die vandaag een belangrijk deel uitmaken van de MoMu collectie.

Links: Doorschijnend nude shirt met lange mouwen bedrukt met blauwe patronen. Rechts: Gebreide trui
Links: L/Z 1989, rechts: H/W 1989-90
Monica Ho

De stukken die ik aan MoMu schonk, ontving ik ooit als betaling voor mijn werk voor Martin Margiela. Zo koos ik ieder seizoen kledingstukken die ik zelf het sterkst vond. Sommige heb ik afgedragen, andere koos ik eerder om ze te kunnen koesteren in mijn archief. Ik leerde Martin kennen in Genk toen ik veertien was en we deelden toen al dezelfde interesses voor kunst en mode. Mijn eerste make-up job was voor Martin, toen hij nog student was aan de Academie. Het vormde meteen de start voor een intense samenwerking die meer dan 20 jaar zou duren.

Doorschijnend nude shirt met lange mouwen. Bedrukt met een blauw patroon
Tromp L'oeil Tattoo t-shirt, Maison Martin Margiela, S/S 1989
Monica Ho

Ik deed de make-up voor de eerste show van Maison Martin Margiela voor lente-zomer 1989 in Café de la Gare in Parijs. Deze show werd een mijlpaal in de modegeschiedenis, maar dat beseften we toen nog niet. Mijn persoonlijke ervaring van die eerste show was vooral chaotisch. De locatie was een aaneenschakeling van kleine donkere ruimtes en ik werkte voor het eerst samen met assistenten uit Parijs. Het was moeilijk om het overzicht te bewaren. Er waren voiles over de gezichten van enkele modellen maar wanneer er make-up was, gingen we voor een rauwe look: weinig fond de teint en met zwarte panda-ogen en dieprode lippen.

De uitdaging voor mij was om het juiste zwarte pigment te vinden. Het zwart moest zo donker als kool zijn en dat was dertig jaar geleden als make-up nog niet te koop. Gelukkig vond ik ergens een gitzwart pigment dat ik met een laagje vet kon aanbrengen. Het pigment korrelde op de huid en had veel retouches nodig. Het plan was eigenlijk dat ik als model zou meelopen, mijn ‘multicolor’ trui met schoudertjes hing klaar. Dit is logistiek niet gelukt door de combinatie van de uitdagende make-up look en donkere backstage. Na de show was er een geweldige emotionele ontlading."

Na de show koos ik de trompe l’oeil tattoo T-shirt en mouwen. Het transparant weefsel met donkerblauwe tattoo motieven sprak me aan omdat ik geen tattoos had. Het idee was dat je op deze manier toch een tattoo kon dragen. Ook wanneer mijn huid en lichaam veroudert of verandert, zou de tattoo toch zijn vorm behouden. Geniaal.

Beige sweater met donkerbruine kraag
Maison Martin Margiela, H/W 1989-90
Stany Dederen
Gebreide trui
Maison Martin Margiela, H/W 1989-90
Monica Ho

Deze trui koos ik uit Martin Margiela’s tweede collectie voor herfst-winter 1989-90. De make-up voor de show in de Parijse nachtclub Globo was een heavy look. Het waren donkerbruine lippen en zwart omrande ogen met een neerwaartse lijn, door punk geïnspireerd. Ik koos voor mezelf een beige gebreide trui met hoge donkerbruine kraag. Ik heb de trui maar enkele keren gedragen. Ik vond het een uniek object met de geappliqueerde stukken, de slangen en alle onverwachte details in het handwerk. De collectie was geïnspireerd door theaterkostuums uit de jaren veertig.