Meteen naar de navigatie Meteen naar de belangrijkste inhoud
Tickets (Opens in a new tab)
Alle magazines

GIRLS: Tussen herinneren en verbeelden

Twee jonge meisjes poseren samen, steken allebei hun tong uit; één meisje lacht blij naar de camera.
Jim Britt, Sisters, 1976
Jim Britt

GIRLS gaat over de schoonheid en complexiteit van de meisjestijd. Met de tentoonstelling onderzoekt curator Elisa De Wyngaert hoe de herinneringen uit die jaren doorleven en hoe ‘het meisje’ beeldcultuur en mode blijft beïnvloeden.

Een buste met lang blond pruik draagt twee beige kammen versierd met gele en perzikkleurige bloemmotieven, tegen een zachtroze achtergrond
Ashley Williams, lente-zomer 2025
Frederik Vercruysse
Een vrouw met kleurrijke haarspelden in haar haar.
Micaiah Carter, Adeline in Barrettes, 2018
Micaiah Carter / International Art Advisory LLC, New York

Waar komt het idee vandaan en wat wil je ermee vertellen?

ELISA DE WYNGAERT: "In zekere zin is dit het zusje van ECHO. Gehuld in herinnering uit het najaar van 2023. Toen ik klaar was met het onderzoek voor die tentoonstelling bleef ik terugkeren naar de verhalen, ervaringen en herinneringen van tieners – vooral meisjes – en hoe ze voortleven in het werk van kunstenaars en modeontwerpers. Ze tonen ons hoe de vrijheid om rond te dwalen, intense verveling of eenzaamheid – je vreemd of anders voelen – ook lang na onze jeugdjaren nazinderen. Het is een fase zonder volwassen verantwoordelijkheden, met ruimte voor verbeelding en experiment. Veel kunstenaars grijpen terug naar die tijd."

Werken in deze tentoonstelling laten zien dat de meisjestijd niet iets is wat we achterlaten. Het is een manier van kijken die deel van ons blijft.

Elisa De Wyngaert, curator MoMu

EDW: "Daarnaast is er ook het besef dat de toekomst afhangt van hoe we tieners vandaag ondersteunen. In veel gemeenschappen wereldwijd ontnemen genderongelijkheid, armoede, conflicten en diepgewortelde discriminatie meisjes kansen. Dit project is er ook voor hen. Het herinnert ons eraan dat representatie en verhalen vertellen via kunst, mode en cultuur essentieel zijn om zichtbaarheid te creëren."

Jongere met volumineus blond haar in een zwarte coltrui tegen een blauwe achtergrond
Class of 1998, Veronique Branquinho herfst-winter 1998-99 voor Self Service No. 8
Anuschka Blommers & Niels Schumm

Je voegt daar een LGBTQIA+ dimensie aan toe.

EDW: "‘Meisje’ is een rekbaar begrip. Het is niet eenvoudig te definiëren aan de hand van geslacht of leeftijd. Het hoeft niet overeen te komen met het gender op je paspoort. Wanneer bén je een meisje, en wanneer niet meer? Is dat een eigen keuze, of bepalen anderen dat voor jou? Is het een fase, of eerder een gevoel?"

"Verschillende kunstwerken verkennen de antwoorden op die vragen, maar ook nieuwe installaties die we maakten in samenwerking met kunstenaar en stylist Sofia Lai. In een van haar aangeklede sculpturen reflecteert ze op de herkenbare tienerervaring je een vreemde te voelen in je eigen lichaam, overweldigd door schommelende hormonen, emoties en lichamelijke veranderingen. Hoe gebruiken we in die periode kleding om onze identiteit uit te drukken en aansluiting te vinden? Door de druk van rigide gendernormen en maatschappelijke verwachtingen kan die zoektocht voor non-binaire en trans jongeren extra complex en gevoelig zijn."

  • Een gezellige slaapkamer met behang met bloemmotief, een netjes opgemaakt bed met wit beddengoed met ruches en levendige, kleurrijke kleding die aan een rek hangt
    1/4
    Stany Dederen
  • Tentoonstellingsruimte met een modern beeldhouwwerk op een rond platform, een schilderij van een zittende figuur aan de muur en een raster van diverse portretten
    2/4
    Stany Dederen
  • Een vintage slaapkamer heeft een bloemenbed met een televisie op het kussen. Ernaast zorgen een gedrapeerde roze jurk en ingelijste kunst voor een speelse, nostalgische toets
    3/4
    Stany Dederen
  • Een zacht verlichte museumtentoonstelling toont een vintage slaapkamerscène achter een doorschijnend gordijn. De gezellige kamer is ingericht met elegante kleding en kunst, wat een nostalgisch gevoel oproept
    4/4
    Stany Dederen

De titel roept ook verveling en ‘coming of age’ op. Hoe verken je die thema’s?

EDW: "Via de drie immersieve slaapkamerinstallaties van Sofia Coppola, Jenny Fax en Chopova Lowena. We verkennen daarin thema’s zoals verveling, slaaptekort en ‘coming of age’ en kregen daarvoor advies van kinderpsychiater Peter Adriaenssens. Samen onderzochten we de link tussen de intensiteit en creativiteit van de tienerjaren en de neurologische herorganisatie van het tienerbrein. Het is vooral ook een pleidooi om de tienerervaring te begrijpen."

Op welk werk vestig je graag de aandacht?

EDW: "Het is moeilijk kiezen, maar ik ben heel dankbaar dat we voor het eerst de erg bijzondere, originele kostuums uit The Virgin Suicides (1999) kunnen presenteren. We werkten samen met regisseur Sofia Coppola en kostuumontwerper Nancy Steiner. In Coppola’s adaptatie van Jeffrey Eugenides’ gelijknamige roman uit de jaren 1970 legt ze de intensiteit, kwetsbaarheid en ontluikende seksualiteit van adolescenten vast. De kostuums van Nancy Steiner en de etherische muziek van Air dragen bij aan de betoverende, maar realistische sfeer."

Drie jonge vrouwen in een gezellige slaapkamer. Eén staat in een shirt met de tekst ‘Fan Girl 92’, een andere ligt op bed en een derde zit op een rode bank. De kamer is versierd met roze accenten, bloemen en posters, wat een ontspannen sfeer uitstraalt.
Petra Collins in samenwerking met Jenny Fax voor I'm Sorry
Fish Zhang

MoMu werkte voor deze tentoonstelling ook samen met jongeren van 9 tot 19 jaar. Wat neem je mee van die samenwerking?

EDW: "Dat veel gevoelens en moeilijkheden rond opgroeien over de generaties heen resoneren. Daarom is het zo belangrijk dat we écht luisteren naar wat tieners vandaag te zeggen hebben en ons blijven herinneren hoe én wie we zelf waren in die levensfase. Voor een video-installatie met de regisseur Leonardo Van Dijl interviewden we ‘meisjes’ van 9 tot 90 jaar."

GIRLS. Over verveling, rebellie en opgroeien is van 27 september 2025 tot en met 1 februari 2026 te zien in MoMu. Meer info en tickets vind je hier