A.F.Vandevorst

Model in uniform met mondkapje

Een fascinatie voor uniformen typeert de collecties van A.F.Vandevorst en vormde in 2005 de aanleiding voor de MoMu-tentoonstelling Katarina Prospekt. The Russians by A.F.Vandevorst. Het modeduo dook in de archieven van het Nationaal Historisch Museum van Rusland en illustreerde zo de invloed van de Russische cultuur op hun beeldtaal.

Mannequin in kakikleurig uniform
A.F.Vandevorst, herfst-winter 1998-99
Collectie MoMu inv. X938, Foto: Stany Dederen
Zwarte uitnodiging A.F. Vandevorst, met tekst in rode letters
A.F.Vandevorst, uitnodiging herfst-winter 1998-99
Collectie MoMu inv. T18/510, Grafisch ontwerp: Paul Boudens
Mannequin in bruinkleurig uniform
A.F.Vandevorst, herfst-winter 1998-99
Collectie MoMu inv. X1390, Foto: Stany Dederen
Nieuwjaarsresolutie A.F. Vandevorst met paternoster in doorzichtig ziplockzakje, opschrift '2016'
A.F.Vandevorst, nieuwjaarswens 2016
Collectie MoMu, Foto: Stany Dederen
Mannequin in zwart stuk, met lederen harnas op de rug
A.F.Vandevorst, herfst-winter 2011-12
Collectie MoMu inv. X1004, Foto: Stany Dederen
Mannequin in bruine leren top en beige rok, met bruine leren knielaarzen
A.F.Vandevorst, lente-zomer 2001
Collectie MoMu inv. X931, Foto: Stany Dederen
Model in top zonder mouwen, met op de rug het nummer '87'
A.F.Vandevorst, backstage beeld lente-zomer 2001
Foto: Marleen Daniëls

An Vandevorst en Filip Arickx leren elkaar in 1987 kennen op de modeafdeling van de Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Ze worden er vrienden en geliefden. In 1998 starten ze samen een modelabel met een rood kruis als logo. Daarmee verwijzen ze naar een gedeelde passie voor de esthetiek van oude ziekenhuizen, die ze, los van elkaar, tijdens hun jeugdjaren ontwikkelden en die een belangrijke rol zou spelen in hun tweede show (lente-zomer 1999). De eerste collecties bevatten meteen de basisingrediënten die hun beeldtaal jarenlang definieert: een fascinatie voor de Duitse kunstenaar Joseph Beuys, religie, paarden en hun uitrusting, uniformen, rivetten, lingerie en fetisjschoenen. In 2020 besluiten ze hun label stop te zetten.

Vintage ziekenhuisesthetiek

Model, liggend op ziekenhuisbed in witte kleding
A.F.Vandevorst, lente-zomer 1999
Collectie MoMu inv. X934, Foto: Ronald Stoops
Mannequin in rood uniform met wit korset
A.F.Vandevorst, lente-zomer 1999
Collectie MoMu inv. X935, Foto: Stany Dederen
Mannequin in wit uniform met rood kruis op de borst
A.F.Vandevorst, lente-zomer 1999
Collectie MoMu inv. X939, Foto: Stany Dederen
Mannequin in witte jurk met open rug en afhangende schouder
A.F.Vandevorst, lente-zomer 1999
Collectie MoMu inv. X941, Foto: Stany Dederen
Mannequin in bruine lange poncho met wit uniform
A.F.Vandevorst, lente-zomer 1999
Collectie MoMu inv. X937, Foto: Stany Dederen

Met hun tweede defilé (lente-zomer 1999) maakt A.F.Vandevorst een onvergetelijke indruk op de internationale modepers. De collectie verwijst naar een omgeving waarin slaap, rust en genezing plaatsvinden met elementen zoals pyjama’s, dekens, wit katoen, plooien en kreuken. De modellen liggen te slapen in een reeks vintage ziekenhuisbedden opgesteld in een school en de modejournalisten mogen plaatsnemen op een van de stoelen die aan het hoofd- en voeteinde van ieder bed staan. Na een tijdje doorbreken de modellen de stille intimiteit door op te staan en door de slaapzaal te wandelen.

Tactiele contrasten

Mannequin in bruin kleed met craquelé
A.F.Vandevorst, lente-zomer 2004
Collectie MoMu inv. X973, Foto: Stany Dederen
Mannequin in witte top met beige rok in schapenvacht
A.F.Vandevorst, herfst-winter 2007-08
Collectie MoMu inv. X996, Foto: Stany Dederen

A.F.Vandevorst speelt met uitersten qua textuur en coupe. Gedrapeerde en geplisseerde rokken contrasteren met gestructureerde jasjes en trenchcoats. Vloeiende en transparante materialen verzachten stugger leder, vilt en zelfs papier. Delicate kant vloeit over in konijnenbont en schapenvacht.

Mysterieus vrouwbeeld

Defilébeeld model met prominente lipcontour
A.F.Vandevorst, defilébeeld lente-zomer 2002
Foto: Marcel Gruyaert; Make-up: Inge Grognard
Mannequin in lange zwarte gehaakte jurk, met masker
A.F.Vandevorst, lente-zomer 2016
Collectie MoMu inv. X1405, Foto: Stany Dederen
Mannequin met opvallend zwart hoofddeksel en lange zwarte jurk
A.F.Vandevorst, herfst-winter 2015-16
Collectie MoMu inv. X1404, Foto: Stany Dederen
Samengestelde foto van profiel van model
A.F.Vandevorst, catalogus herfst-winter 2004-05
Foto: Ann Vallé; Haar: Rudi Cremers

Het deels of volledig verhullen van het gezicht komt regelmatig terug: fragiele gemouleerde voiles, mondsluiers geïnspireerd door het jaïnisme, fetisjistische maskers in zijde of leder en oversized hoeden (in samenwerking met Stephen Jones) en pruiken. Ook make-up speelt hierin een rol en wordt steevast verzorgd door de Belgische make-up artieste Inge Grognard.

OP DE HUID

Model in lingerie op spiegelvloer
A.F.Vandevorst, herfst-winter 2008-09
Foto: Ronald Stoops
Beige hakken, met vetersluiting op de hak
A.F.Vandevorst, herfst-winter 2006-07
Collectie MoMu inv. T06/1214, Foto: Martin Bing
Uitnodiging A.F. Vandevorst met afbeelding van vintage zijden kous
A.F.Vandevorst, uitnodiging lente-zomer 2001
Collectie MoMu inv. T18/510

Lingerie speelt een bepalende rol in de signatuur van A.F.Vandevorst. Tijdens hun eerste defilé (herfst-winter 1998-99) laat het ontwerpersduo de modellen delicate lingerie dragen onder hun militair geïnspireerde kledij om hun gevoel van vrouwelijkheid en sensualiteit te versterken. De lente-zomercollectie van 2001 is een ode aan de bijzondere fascinatie die An Vandevorst koestert voor vintage zijden kousen. Lingeriereferenties vormen een rode draad doorheen hun collecties en monden vanaf de herfst-wintercollectie van 2006-07 uit in een aparte lingerielijn onder de naam ‘Nightfall’.

Auteur: Romy Cockx
Foto bovenaan: Ann Vallé

Geert Bruloot voor de tentoonstelling 'Footprint' over laars in vilt van A.F.Vandevorst uit de herfst-winter collectie 2009-10

Geert Bruloot voor de tentoonstelling 'Footprint' over laars in vilt van A.F.Vandevorst uit de herfst-winter collectie 2009-10
MoMu