Van

Soft? Tactiele Dialogen

De beschermengel van Kati Heck is een grote pluizige sculptuur die ze presenteert samen met haar schilderijen.
Een schilderij van Kati Heck waarop zij zich zichzelf drie keer heeft afgebeeld samen met een magiër. Het schildersdoek loopt buiten het kader verder en is gedrapeerd over de grond. In dit handgeknoopt tapijt versmelten verschillende culturen en dieren in één masker. Het tapijt speelt met verschillende texturen en werd in één stuk gemaakt in een rechthoek en daarna  uitgeknipt in een expressieve vorm. Een vlag waaruit oogjes en een mond zijn geknipt zodat het op een masker lijkt. Het masker is gemaakt uit verschillende stoffen met onverwachte prints en kleuren door de kunstenaar Nel Aerts.

"Soft? Tactiele Dialogen" gaat over de vrijheid waarmee kunstenaars zich bewegen tussen verschillende media, over onverwachte toepassingen van textiel, over tactiliteit en aversie, over texturen en de huid van sculpturen.

Praktische informatie

  • Wanneer

    28 september 2018 tot en met 24 februari 2019

  • Prijs

    Gratis, een ticket reserveren is niet nodig

Omschrijving van de tentoonstelling

In het najaar van 2018 presenteert MoMu de tentoonstelling "Soft? Tactiele Dialogen" op locatie in het Maurice Verbaet Center in Antwerpen. MoMu focust voor de eerste keer niet op mode, maar presenteert het werk van Belgische textielkunstenaars uit de jaren '70 en '80 uit haar eigen collectie, in een inspirerende dialoog met hedendaagse kunstenaars die zich vrij uitdrukken in textiel. De jaren ‘60 architectuur met monumentale trappenhal van het Maurice Verbaet Center vormt het indrukwekkende decor van de tentoonstelling.

Meer achtergrond

In de jaren ‘60 en ‘70 vinden zowel feministische, post-minimalistische als fiber art kunstenaars hun weg naar textiel. Ze worden aangetrokken door de esthetische mogelijkheden, het structurele potentieel en de betekenisgevende kracht van dit ‘zachtere’ materiaal.

  • Christoph Hefti, 'Animal Mask', 2016
    1/10
    MoMu Antwerp | Stany Dederen
  • Ermias Kifleyesus, 'Beautiful Seeds', 2011
    2/10
    MoMu Antwerp | Stany Dederen
  • Wiesi Will, 'Air Dancers', 2018
    3/10
    MoMu Antwerp | Stany Dederen
  • Nel Aerts, 'The Ontmaskerde Maskes play Hide and Seek', 2018
    4/10
    MoMu Antwerp | Stany Dederen
  • Klaas Rommelaere, 'Future', 2018
    5/10
    MoMu Antwerp | Stany Dederen
  • SOFT? Tactiele Dialogen
    6/10
    MoMu Antwerp | Stany Dederen
  • Kati Heck, 'Schutzengel of Painting', 2015
    7/10
    MoMu Antwerp | Stany Dederen
  • Anton Cotteleer, 'Proberen de goede ganzenhouder te zijn', 2018
    8/10
    MoMu Antwerp | Stany Dederen
  • Wiesi Will, 'Air Dancers', 2018
    9/10
    MoMu Antwerp | Stany Dederen
  • Wiesi Will, 'Air Dancers', 2018
    10/10
    MoMu Antwerp | Stany Dederen

Het intuïtieve of militante gebruik van textiel – een materiaal dat traditioneel geassocieerd wordt met het commerciële of het industriële – oefent druk uit op de strenge scheiding tussen de Schone en de toegepaste kunsten.

Precies door de seksistische associatie van textiel met “vrouwenwerk” of “decoratie”, gebruiken feministische kunstenaressen het om de machtsverhoudingen binnen de kunstwereld aan de kaak te stellen.

Een momumentale installatie met knoop-, net- en vlechttechnieken in katoen.
Liberta Ferket, Treurend vangnet, 1975
Onbekend

Ook Belgische kunstenaars, zoals Veerle Dupont, Suzannah Olieux, Hetty Van Boekhout, Liberta Ferket en Edith Van Driessche drukten zich in de jaren '70 en '80 uit in textiel. Hun oeuvre vormt een bijzondere deelcollectie van MoMu. Het werk van de Belgisch-Poolse textielkunstenares Tapta, een bekendere generatiegenoot, is deel van de 'Collectie Verbaet', een private kunstcollectie die focust op Belgische moderne naoorlogse kunst.

Kokervormige houten structuren omwonden met draden in veelkleurige gradaties.
Tapta, Horizon Flexibles, 1976
Foto: Vesna Faassen

Hoewel deze textielkunstenaars zich vaak in de marge van de kunstwereld bewogen, waren hun aanhoudende inspanningen cruciaal voor de acceptatie van textiel als medium voor hedendaagse kunst.

In "Soft?" presenteert MoMu het werk van deze eerste generatie voor het eerst in dialoog met hedendaagse kunstenaars als Kati Heck, Nel Aerts, Anton Cotteleer, Sven ‘t Jolle, Klaas Rommelaere, Christoph Hefti, Stéphanie Baechler, Ermias Kifleyesus, Gommaar Gilliams, Wiesi Will en Kirstin Arndt.

De jongste generatie drukt zich complexloos en vrij uit in textiel, even vaak in combinatie met andere media. Deze vrijheid danken ze aan de strijd van die eerste generatie en aan de veranderde perceptie binnen de kunstkritiek dat kunstenaars hun artistieke kwaliteit weinig te maken heeft met stijl of medium, maar wel met artistieke intentie.

"Soft?" gaat over de vrijheid waarmee kunstenaars zich bewegen tussen verschillende media, over onverwachte toepassingen van textiel, over tactiliteit en aversie, over texturen en de huid van sculpturen.

In deze sculptuur van Anton Cotteleer versmelt een menselijk figuur met twee ganzen. Een fascinerende laag tot stof vermalen vilt vormt de huid van het kunstwerk. Deze fluweelachtige textuur is tegelijk aantrekkelijk en afstotelijk.
Anton Cotteleer, Proberen de goede ganzenhouder te zijn, 2012
Foto: Anton Cotteleer

"Soft?" parcours
In oktober 2018 sluiten ook PLUS-ONE Gallery, Gallery Sofie Van de Velde, ABC Klubhuis en DMW Art Space zich aan bij "Soft?" en vijf verrassende vitrine-installaties van jonge kunstenaars gaan in dialoog met voorbijgangers in de Lange Leemstraat.

Animatie
Kati Heck, Dreimal Selbst mit Magier, 2016. Foto: Courtesy Tim Van Laere Gallery
Kati Heck, Schutzengel of Painting, 2015. Foto: Courtesy Tim Van Laere Gallery
Nel Aerts, Ontmaskerd Maske, Edition of 20, 2017. Foto: We Document Art
Christoph Hefti, Animal Mask, 2016. Foto: Courtesy Maniera

Tentoonstelling onder leiding van
Curator: Elisa De Wygnaert

Scholen

Ook voor leerlingen van het middelbaar en het hoger onderwijs is er een rondleiding in de tentoonstelling.

Groepen

Voor groepen is het mogelijk om een rondleiding te boeken in deze tentoonstelling.