Van

Madame Grès: Sculpturale Mode

Een zwart-wit foto uit de jaren veertig door fotograaf George Platt Lynes. Het model draagt een geplooide creatie van de ontwerper Madame Grès.

Het MoMu presenteert Madame Grès: Sculpturale Mode, een overzichtstentoonstelling van het werk van de Parijse couturier Madame Grès (1903–1993).

  • Locatie

    MoMu - ModeMuseum Antwerpen

Omschrijving van de tentoonstelling

Madame Grès voelde zich evenveel beeldhouwer als modeontwerpster. “Ik was graag beeldhouwer geworden. Werken met steen of textiel is voor mij hetzelfde.” Ze drapeerde en plooide de stof rechtstreeks op het model, zonder veel kunstgrepen of het gebruik van schaar en naald. Hierdoor staat ze bekend als de pionier van het naadloze kledingstuk. Ze doorliep verschillende stijlperiodes: van hellenistische, gedrapeerde avondjurken tot moderne, minimalistische dag- en stijlvolle strandkledij. Steeds in haar specifieke stijl: sober, sculpturaal en ultravrouwelijk.

Sterren als Edith Piaf, Marlène Dietrich, Grace Kelly en Jackie Kennedy rekende ze tot haar clientèle. Ze werkte met de grootste fotografen zoals Guy Bourdin en Cecil Beaton. Hun originele foto’s zijn in de tentoonstelling te zien, naast authentieke tekeningen van Madame Grès. Ze was een bewonderenswaardige figuur voor haar tijdgenoten en een voorbeeld voor de generaties na haar.

Haar stempel op de hedendaagse mode is moeilijk te onderschatten: Yohji Yamamoto, Jean Paul Gaultier en Haider Ackermann zijn grote bewonderaars van haar werk. In de tentoonstelling zijn silhouetten uit hommagecollecties opgenomen. De confrontatie van haar werk met dat van hedendaagse ontwerpers benadrukt de tijdloosheid van haar creaties.

De scenografie van de tentoonstelling sluit conceptueel aan bij de sculpturale mode van Madame Grès. De Belgische beeldend kunstenaar Renato Nicolodi ontwierp nieuwe elementen en installaties voor de expositieruimtes in het MoMu, en toont die samen met bestaand werk.

Tentoonstelling onder leiding van
Curator: Karen Van Godtsenhoven | Scenograaf: Bob Verhelst, Renato Nicolodi