En de MoMu Award gaat naar... Annaëlle Reudink

Ieder jaar bekroont MoMu het werk van twee masterstudenten aan de Modeafdeling van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Antwerpen met een prijs voor grafische kwaliteit. Een van de winnaars dit jaar is Annaëlle Reudink met haar afstudeercollectie Too Many Me’s, Not Enough Hangers, Professionally Undecided (working title) or Who Am I Wearing?

Wat is de inspiratie achter je collectie?
ANNAËLLE REUDINK: "Te veel dromen hebben. Ik droomde er altijd van later veel te doen. Ik wilde nooit maar één beroep uitoefenen. Omdat ik dit jaar afstudeer, kreeg ik steeds vaker de vraag wat ik hierna wil doen. In plaats van daar een concreet antwoord op te geven, laat ik de collectie in mijn plaats spreken."
"In een podcast vertelde kunstenaar Rinus Van de Velde dat hij zichzelf in zijn tekeningen steeds in verzonnen situaties plaatst en dus een soort van fictieve autobiografie maakt. Ik zag er een antwoord in op mijn eigen dilemma: via mijn ontwerpen kan ik alles en iedereen zijn die ik ooit wilde worden."
Hoe vertaalde je die inspiratie naar draagbaren kledingstukken?
AR: "Wat me zo aantrekt in mode is dat het me letterlijk toelaat mijn tekeningen tot leven te wekken. Zo komen mijn illustraties terug op veel stukken uit de collectie. Ik liet me ook inspireren door pop-upboeken. Veel meer dan alleen een visuele inspiratiebron waren ze ook een invloed op de manier waarop ik de kleding construeerde: spelen met volume, gelaagdheid en verrassingselementen. Net zoals pop-upboeken steeds nieuwe dimensies onthullen, leggen de kleren verborgen lagen van persoonlijkheid en identiteit bloot."


AR: "De materialen die ik gebruikte, dragen die spanning ook in zich: zachtheid versus structuur, zwaarte versus transparantie. Dat contrast weerspiegelt mijn visie op identiteit: het is nooit maar één iets, maar eerder gelaagd en veranderlijk. Sommige stoffen – zoals tule en satijn – doen me dan weer denken aan de verkleedpartijen uit mijn kindertijd. Ze roepen een soort van performatieve vrouwelijkheid op die ik graag overdrijf of juist wil doorbreken."
De MoMu Award gaat steeds naar een collectie met een sterke grafische kwaliteit. Welke rol speelt dat grafische aspect in je creatieproces?
AR: "Tekenen en borduren zijn altijd al manieren geweest om mijn gedachten en emoties te verwerken. Ik hou er ontzettend van. Het is heel meditatief, ik kan uren bezig zijn met de kleinste details in mijn tekeningen of borduurwerk. Ik waardeer de traagheid ervan, zeker in een wereld die steeds sneller draait."
De collectiebeelden van Annaëlle Reudink zijn te zien in MoMu Café t.e.m. begin februari 2026. Vervolgens is het de beurt aan Floran Polano, de tweede winnaar van de MoMu Award, en zijn mastercollectie Embraced Me, Strangled Silk.