Raf Simons

Catwalkmodellen Raf Simons, met rood overhemd, zwarte das en zwarte broek, en rode lippenstift

Raf Simons drukte als creatief directeur bij verscheidene internationale modehuizen een onuitwisbare stempel op het modebeeld van de afgelopen decennia. Naast iconische vrouwensilhouetten bevat de MoMu-collectie een representatief overzicht van de mannenmode die hij steeds onder eigen naam bleef ontwerpen.

Linkse mannequin met zwarte muts, geklede vest, wit hemd en zwarte short; rechtse mannequinpop met blauwkleurig hemd en zwarte short
Raf Simons, herfst-winter 2012-13
Collectie MoMu inv. X200 & X201, Foto: Stany Dederen
Grijze uitnodiging met roosblauwe letters voor Raf Simons lente/zomer show 1997
Raf Simons, uitnodiging lente-zomer 1997
Collectie MoMu
Mannequin in gehaakte, doorschijnende longsleeve en bijpassende broek
Raf Simons, herfst-winter 1998-99
Collectie MoMu inv. X1560, Foto: Stany Dederen
Kleurenfoto van jonge skater in hemd met opschrift “teenage summercamp”
Raf Simons, lente-zomer 1997
Collectie MoMu inv. T12/824, Foto: Ronald Stoops
Mannequin in zwarte bumper, grijze pantalon en zwarte sneaker
Raf Simons, herfst-winter 2000-01
Collectie MoMu inv. X1561, Foto: Stany Dederen
Mannequin in rood-grijze coltrui en lange witte beschilderde vest
Raf Simons, herfst-winter 2015-16
Collectie MoMu inv. X216, Foto: Stany Dederen
Uitnodiging Raf Simons herfst/winter 1997-98
Raf Simons, uitnodiging herfst-winter 1997-98
Collectie MoMu inv. T18/510, Grafisch ontwerp: Franky Claeys; Foto: Bert Houbrechts / Etienne Tordoir
Mannequin in zwarte oversized poncho en pantalon
Raf Simons, herfst-winter 1999-2000
Collectie MoMu inv. X1563, Foto: Stany Dederen
Mannequin in rode oversized jas en wit overhemd
Raf Simons, lente-zomer 2017
Collectie MoMu inv. X38, Foto: Stany Dederen
Mannequin in kledingstuk, bestaande uit wollen gebreide bovenkant en T-shirt met foto van een jonge vrouw
Raf Simons, herfst-winter 2018-19
Collectie MoMu inv. X160, Foto: Stany Dederen
Mannequin met doorschijnende paraplu, bruin hoofddeksel en veelkleurige top
Raf Simons, herfst-winter 2018-19
Collectie MoMu inv. X157, Foto: Stany Dederen

Tijdens zijn studie industriële vormgeving in Genk geraakt Raf Simons geïntrigeerd door de Antwerpse Zes en besluit hij stage te lopen bij Walter Van Beirendonck. Linda Loppa, toenmalig hoofd van de Antwerpse modeacademie, daagt hem uit de sprong naar mode te wagen zonder een modeopleiding te volgen. In 1995 lanceert Simons zijn eigen label en in 1997 volgt een eerste defilé in Parijs. Zijn smalle silhouet uitgevoerd in klassieke stoffen en zijn combinatie van traditionele kleermakerselementen met referenties aan verschillende jeugdculturen en muziek veroorzaken een radicale vernieuwing in de mannenmode. Vanaf 2005 ontwerpt hij ook vrouwenmode, eerst als creatief directeur voor Jil Sander en tussen 2012 en 2015 voor Dior. Na een kort intermezzo bij het Amerikaanse modelabel Calvin Klein wordt hij in 2020 co-creatief directeur van Prada, aan de zijde van Miuccia Prada. Een unieke samenwerking die Simons’ jarenlange invloed op de modewereld bevestigt.

Revolutionaire beeldtaal

Catwalkmodellen Raf Simons - show lente/zomer 1999
Raf Simons, defilé lente-zomer 1999
Foto: Bert Houbrechts / Marleen Daniëls
Uitnodiging Raf Simons - "Isolated Heroes", 2002 - model met rood-zwart haar
Raf Simons, uitnodiging 'Isolated Heroes', 2002
Collectie MoMu, Foto: David Sims

Simons ziet kleding als een medium om een dialoog te creëren en een attitude te visualiseren. De modellen die Simons aanvankelijk zelf scout in de straten van Antwerpen, versterken zijn revolutionaire esthetiek. Ook video speelt een belangrijke rol bij de presentatie van zijn werk. In het lookbook van de collectie Woe Onto Those Who Spit on the Fear Generation… The Wind Will Blow it Back gebruikt hij bijvoorbeeld stills van een video gemaakt door Willy Vanderperre.

Raf Simons, lookbook, lente-zomer 2002
Raf Simons, lookbook 'Woe Onto Those Who Spit on the Fear Generation… The Wind Will Blow it Back', lente-zomer 2002
Collectie MoMu inv. 71253, Foto object: Monica Ho

Artistieke dialogen

Raf Simons, défile herfst-winter 2014-15

Ik ben geïnteresseerd in creatieve samenwerkingen omdat dialoog de beste manier is om te evolueren. Samenwerken is altijd een uitdaging, maar dan in goede zin. Je wordt erdoor uit je comfortzone getrokken, en naar iets nieuws geleid.

Raf Simons naar aanleiding van de MoMu-tentoonstelling 'E/motion. Mode in transitie', 2021

De sprong naar vrouwenmode

Mannequin in donkerblauwe kniejurk en zwarte pumps
Raf Simons voor Jil Sander, herfst-winter 2009-10
Collectie MoMu inv. X1569, Foto: Stany Dederen

Keramiek als inspiratiebron

Het werk van de Franse keramist Pol Chambost vormt de inspiratie voor sculpturale rondingen, gemodelleerde vormen en verrassende kleurtoetsen.

Raf Simons voor Jil Sander, herfst-winter 2009-10
Collectie MoMu inv. X1570, Foto: Stany Dederen
Mannequin in witte top met lange oranje rok
Raf Simons voor Jil Sander, lente-zomer 2011
Collectie MoMu inv. X1419, Foto: Stany Dederen

Na tien jaar mannenmode waagt Simons zich in 2005 aan vrouwenmode als creatief directeur bij Jil Sander. Terwijl hij trouw is aan de minimalistische esthetiek van de oprichtster, voorziet hij het merk van nieuwe zuurstof met gestroomlijnde silhouetten en referenties aan kunst en muziek.

Diorafsimo

Mannequin in zwart maatpak Raf Simons voor Dior
Raf Simons voor Dior, lente-zomer 2013
Collectie MoMu inv. nr. X1572, Foto: Stany Dederen

De zandloper heruitgevonden

Na een eerste collectie voor Dior (herfst-winter couture 2012) volgt de ready-to-wear lente-zomercollectie van 2013, waarin Simons het wereldberoemde ‘Bar’-zandloper silhouet van wijlen Christian Dior stroomlijnt in zwarte smokings en kortgerokte mantelpakjes. Hij besluit het defilé met enkele ensembles bestaande uit nauwsluitende zwarte bovenstukken in fijn breiwerk en volumineuze rokken in zijde bedrukt met florale motieven en afgewerkt met een laag iriserende organza.

Raf Simons voor Dior, lente-zomer 2013
Collectie MoMu inv. X924, Foto: Stany Dederen
Mannequin in roze top, zwarte short en zilveren hakken
Raf Simons voor Dior, lente-zomer 2013
Collectie MoMu inv. X1420, Foto: Stany Dederen

In 2012 gaat Simons aan de slag gaat als creatief directeur bij Dior. Hij moderniseert de codes van het Franse couturehuis door de iconische nalatenschap van Christian Dior uit te puren en te innoveren met gedurfd materiaal- en kleurgebruik.

Calvin Klein uitvergroot

Mannequin in gekleurde verenjurk
Zoom in op Raf Simons voor Calvin Klein By Appointment, herfst-winter 2017-18
Collectie MoMu inv. X622, Foto: Stany Dederen

Deze jurk van organza versierd met handgeschilderde veren is een van de eerste creaties van Raf Simons voor het Amerikaanse label Calvin Klein. De Belg werd in augustus 2016 aangeduid als creatief directeur en in januari 2017 lanceerde hij de lijn ‘Calvin Klein By Appointment’ met op maat gemaakte ontwerpen. Actrice Julianne Moore droeg de jurk tijdens het Costume Institute Benefit in het Metropolitan Museum of Art in New York. Een herwerkte versie van de jurk duikt op in de herfst-wintercollectie 2017-18 die refereert aan Americana met sheriffjassen en felgekleurde fanfare uniformen. Een jaar later focust Simons op veiligheid en bescherming met brandweerelementen, gebreide balaclavas en tot jurken omgevormde Mylar overlevingsdekens afgewerkt met kant.

Runwaymodel in trui met Road Runner-print, lange zilveren handschoenen en een lange, bijpassende geruite rok
Raf Simons voor Calvin Klein, defilé herfst-winter 2018-19
Foto: Giovanni Giannoni
Mannequin in paars-roze muts, zilveren kleed en witte handschoenen
Raf Simons voor Calvin Klein, herfst-winter 2018-19
Collectie MoMu inv. X180, Foto: Stany Dederen

Auteur: Romy Cockx
Foto bovenaan: Bert Houbrechts / Marleen Daniëls