Ann Demeulemeester

Model in veren top en zwarte broek

Ann Demeulemeester legt de spanning tussen kracht en kwetsbaarheid die elk menselijk wezen in zich heeft in haar creaties. De veer die als concept regelmatig terugkeert in haar werk, symboliseert die gevoeligheid. MoMu nam enkele iconische verensilhouetten op in de tentoonstelling Birds of Paradise (2014) en toonde de voorbije jaren verschillende aspecten van Demeulemeesters signatuur.

Mannequin in zwart met rode outfit
Ann Demeulemeester, herfst-winter 1996-97
Collectie MoMu inv. X1408, Foto: Stany Dederen
Mannequin in zwarte outfit met open rug
Ann Demeulemeester, lente-zomer 1996
Collectie MoMu inv. X1409, Foto: Stany Dederen
Uitnodiging Ann Demeulemeester met zwarte vogelprint
Ann Demeulemeester, uitnodiging herfst-winter 1988-89
Collectie MoMu inv. T18/510, Foto: Stany Dederen
Mannequin in beige outfit met lange lederen jas
Ann Demeulemeester, herfst-winter 1999-2000
Collectie MoMu inv. X1524, Foto: Stany Dederen
Mannequin met vederen hoofdstuk, blauwe outfit en zwarte knielaarzen
Ann Demeulemeester, herfst-winter 2012-13
Collectie MoMu inv. X1521, Foto: Stany Dederen
Witte uitnodiging Ann Demeulemeester, geprint op zakdoek
Ann Demeulemeester, uitnodiging herfst-winter 2009-10
Collectie MoMu inv. T18/510, Foto: Stany Dederen
Mannequin in witte kanten outfit, bedekt met parels
Ann Demeulemeester, lente-zomer 2007
Collectie MoMu inv. X106, Foto: Stany Dederen
Mannequin in roodkleurig kostuum
Ann Demeulemeester, lente-zomer 2013
Collectie MoMu inv. X187, Foto: Stany Dederen

Ann Demeulemeester studeert in 1981 af aan de modeafdeling van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen en start in 1985 een eigen modelabel samen met haar echtgenoot, fotograaf Patrick Robyn. Haar ontwerpen zijn doordacht qua snit, maar ademen eenvoud uit. Asymmetrische belijningen en vloeiende stoffen wekken de illusie van beweging. Demeulemeester speelt met zwaartekracht door gebruik van drapages en contrasteert de dynamiek van linten en riemen met strak gesneden jasjes. Die voorliefde voor tegenstellingen vertaalt zich ook in haar zwart-wit kleurgebruik en de combinatie van delicate met ruwere materialen.

Meesterlijk leder

Mannequin met zwarte vederen hoofdtooi, witte jurk en zwart lederen korset
Ann Demeulemeester, herfst-winter 2009-10
Collectie MoMu inv. X96, Foto: Stany Dederen

Korsetceintuur

In de herfst-wintercollectie van 2009-10 beschermt de kracht van zwart de fragiliteit van wit. Deze opzet spreekt voor zich in de combinatie van een vloeiend gedrapeerde witte hemdjurk met een rigide zwart korset. Door de vastgemaakte riemen bovenaan en de loshangende riemen onderaan ontstaat er een contrasterend volume.

Ann Demeulemeester, herfst-winter 2009-10
Collectie MoMu inv. X96, Foto: Stany Dederen
Mannequin in zwarte lederen jurk
Ann Demeulemeester, herfst-winter 1999-00
Collectie MoMu inv. X103, Foto: Stany Dederen

Leder vereist meesterschap in coupe. Demeulemeester gebruikt het materiaal voor het eerst in 1993 na een initiatie door haar broer, die schapenvellen bewerkt en haar laat kennismaken met diverse ledertexturen. Ze drapeert het onder andere tot soepele jurken (herfst-winter 1999-00) en construeert er rigide korsetten mee (herfst-winter 2009-10). Variaties in rijlaarzen, leggings en handschoenen in leder vormen een vaste waarde in haar collecties.

Poëtische inspiraties

Demeulemeester is geïnspireerd door de energie van artistieke creaties, gaande van de muziek van Bob Dylan en de poëzie van Arthur Rimbaud tot de kunst van Marcel Duchamp, en neemt dat gevoel mee in haar eigen creatieve proces.

Patti Smith in een zwarte outfit van Ann Demeulemeester op de catwalk
Patti Smith in een silhouet van Ann Demeulemeester op de catwalk, herfst-winter 2006-07
Foto: Dan & Corina Lecca

Muziek, vooral de rauwe poëzie van Patti Smith en PJ Harvey, vormt een belangrijke inspiratiebron voor Demeulemeester. Hun gedeelde creatieve taal mondt uit in samenwerkingen en vriendschap. Tijdens de presentatie van de herfst-wintercollectie 2006-07 voor mannen is Smith toevallig in Parijs en verschijnt ze op de catwalk.

Mannequin in schort met linten en kraaienbekprint
Ann Demeulemeester in samenwerking met Jim Dine, lente-zomer 2000
Collectie MoMu inv. X85, X90, X331 & X89, Foto: Stany Dederen
  • Detail van zijkant schort met linten en kraaienbekprint
    Ann Demeulemeester in samenwerking met Jim Dine, lente-zomer 2000
    Collectie MoMu inv. X85, Foto: Stany Dederen
  • Detail van voorkant met top en broek in katoen en loshangende schort
    Ann Demeulemeester in samenwerking met Jim Dine, lente-zomer 2000
    Collectie MoMu inv. X90, Foto: Stany Dederen
  • Detail achterkant van schort bedrukt met witte kalkletters
    Ann Demeulemeester in samenwerking met Jim Dine, lente-zomer 2000
    Collectie MoMu inv. X90, Foto: Stany Dederen
  • Detail van voorkant top en broek in katoen en openhangende schort met vogelkopprint
    Ann Demeulemeester in samenwerking met Jim Dine, lente-zomer 2000
    Collectie MoMu inv. X331, Foto: Stany Dederen
  • Detail van achterkant schort met linten en vogelkopprint
    Ann Demeulemeester in samenwerking met Jim Dine, lente-zomer 2000
    Collectie MoMu inv. X331, Foto: Stany Dederen
  • Detail van voorkant schort met linten en gedrukt opschrift "Hearts Way Moves/Your Long Tears"
    Ann Demeulemeester in samenwerking met Jim Dine, lente-zomer 2000
    Collectie MoMu inv. X89, Foto: Stany Dederen

Het werk van de Amerikaanse kunstenaar Jim Dine raakt Demeulemeester zodanig dat ze het rechtstreeks in haar lente-zomercollectie van 2000 verwerkt: “Ik zag z’n werk in een galerij en kreeg een knoop in m’n maag… Ik wilde deze emotionele impact vertalen in mijn werk en stuurde hem een brief. Twee weken later kwam hij naar Antwerpen en onze samenwerking resulteerde in een reeks fotoafdrukken op textiel. We wilden zijn foto's draagbaar maken en drapeerden de rechthoekige prints op verschillende manieren. Via een speciaal systeem van linten worden de vloeiende foto's op het lichaam gedragen."

Symbolische accessoires

Detail van mannequin met pailletten top, zwarte broek en brede ceintuur
Ann Demeulemeester, lente-zomer 1991
Collectie MoMu inv. X1412, Foto: Stany Dederen
Detail van ketting met zwarte pochette
Ann Demeulemeester, lente-zomer 2009
Collectie MoMu inv. T11/257, Foto: Stany Dederen
Detail van houten kralenketting met lederen boonvormige hanger
Ann Demeulemeester, lente-zomer 2009
Collectie MoMu inv. T11/253, Foto: Stany Dederen
Mannequin in een top van lichtbeige pailletten, met een zwarte broek en een brede ceintuur
Ann Demeulemeester, lente-zomer 1992
Collectie MoMu inv. X1410, Foto: Stany Dederen
Detail van zwart lederen ketting gecombineerd met parelsnoer en hanger in de vorm van een doodshoofd
Ann Demeulemeester, lente-zomer 2007
Collectie MoMu inv. T11/245, Foto: Stany Dederen

Demeulemeester vervolledigt haar silhouetten regelmatig met betekenisvolle halssieraden die als talisman fungeren. Organische materialen zoals leder, veren en parelmoer versterken het poëtische effect.

Opvolging: Sébastien Meunier (2013 – 2020)

Mannequin met een zwarte sjaal over het hoofd, een lederen bovenstuk en een zwarte broek
Ann Demeulemeester door Sébastien Meunier, herfst-winter 2018-19
Collectie MoMu inv. X183, Foto: Stany Dederen
Mannequin met witte hoed en transparante sluier, draagt witte blouse, zwarte broek en zwarte leren sandalen
Ann Demeulemeester door Sébastien Meunier, lente-zomer 2019
Collectie MoMu inv. X182, Foto: Stany Dederen

In 2013 verlaat Ann Demeulemeester haar label en zet Sébastien Meunier haar signatuur verder met een sober kleurgebruik, gelaagde silhouetten en poëtische inspiratiebronnen. In 2020 verwerft Claudio Antonioli, eigenaar van de gelijknamige multibrandstore in Milaan, het modehuis.

Auteur: Romy Cockx
Foto bovenaan: Marleen Daniëls