Galerij | MoMu Award. Sanan Gasanov - GRAND_MA - GRANDMA 24.10.17 > 07.01.18

Elk jaar reikt MoMu een award uit aan een masterstudent van de Antwerpse Modeafdeling en stelt zijn afstudeercollectie tentoon in de MoMu Galerij.

Met een knipoog naar de grote couturemeesters, zijn Azerbeidzjaanse achtergrond en zijn grootmoeder langs moeders kant presenteerde Sanan Gasanov GRAND_MA – GRANDMA als zijn persoonlijke afstudeercollectie 2017 aan de modeafdeling van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen.

Naar het voorbeeld van de rijke geschiedenis achter de klassieke couturehuizen die hij bewondert, besloot Gasanov op zoek te gaan naar de artistieke wortels van zijn familie. Wat volgde was een ontdekkingsreis doorheen de modieuze en huishoudelijke creaties van zijn grootmoeder, die heel wat artistieker bleken te zijn dan verwacht.

De familie zou nooit een kunstenaar hebben gekend, maar Gasanov bewees het tegendeel ... Hij liet zich inspireren door de creaties van zijn grootmoeder en verwerkte haar prachtige, authentieke motieven in zijn mastercollectie. Hoewel hij haar nooit heeft ontmoet en de meeste stukken meer dan zeventig jaar geleden in een heel ander tijdperk zijn gemaakt, resulteerde de spirituele verwantschap tussen Gasanov en zijn grootmoeder in een creatieve samenwerking.

Haar huishoudelijke, maar niettemin vaak surrealistische kunstwerken vormden het uitgangspunt voor een eigentijdse modecollectie. Zijn grootmoeder werd bijvoorbeeld vaak bestempeld als een 'werkpaard', wat Gasanov inspireerde om 'laarsmouwen' te creëren en enkele silhouetten twee paar schoenen te geven. Andere 'omaclichés', zoals kanten bedspreien, tafelkleedjes, kussenhoezen en porseleinen kopjes, gaan als vanzelf op in moderne silhouetten, met een voorliefde voor figuratieve jacquardweefsels en goudlamé.

Tijdens zijn zoektocht naar inspiratie tussen de vele kledingstukken, servetten en borduurwerkjes van zijn grootmoeder stelde Gasanov vast dat hetzelfde motief vaak terugkwam in drie variaties: een voor zichzelf, en twee voor haar dochters. De uitgesproken contouren doen denken aan de klassieke couturiers, maar roepen evengoed het typische – en voor een kind wellicht vaak surreële – ‘omasilhouet’ op.

In de Sovjettijd werden meubels vaak in plasticfolie gewikkeld om het interieur kraaknet te houden. Gasanov nam die traditie over om de stukken – net als de herinnering aan zijn grootmoeder – te verankeren in de tijd. De installatie is dan ook een eerbetoon aan de 'grote' vrouwen uit opeenvolgende generaties in zijn familie.

De tentoonstelling is gratis te bezoeken op het gelijkvloers van het museum.

Foto: Alyona Kyzmina