Meteen naar de navigatie Meteen naar de belangrijkste inhoud
Alle verhalen

Nestverlaters: De rol van modetekeningen in het creatieve proces van ontwerpen

Tekening door Yvonne Dekock, 1981
Yvonne Dekock. Gepubliceerd in 'Happy Birthday Dear Academie'

Aan het begin van de zomer richt de internationale modewereld naar gewoonte een verwachtingsvolle blik op Antwerpen. In het hart van de stad bevindt een van de meest vooruitstrevende en befaamde modeopleidingen ter wereld, waar elk jaar opnieuw een nieuwe generatie studenten zich voorbereid op het moment waarop ze de wijde wereld worden ingestuurd. Dit jaar vind je alle werken van de studenten op het dynamische digitale platform SHOWWW.

De modeacademie heeft altijd geprobeerd op enkele essentiële basisbeginselen van ontwerpen te behouden. Dat zorgt voor een mooie paradox, aangezien we ze net nog progressief noemden. Overal ter wereld stappen steeds meer modescholen weg van de tekentafel, de huidige zogenoemde ‘WEB generatie’ dreigen niet meer in direct contact te komen met tekenen. In tegenstelling tot de rest, zwemt Antwerpen resoluut tegen de stroom in en blijft vasthouden aan potlood en papier als eerste stap in de creatie van de mode van morgen. Ontdek waarom het zo belangrijk is te blijven schetsen in de academie.

  • Tekening door Dirk Bikkembergs, 1982
    1/6
    Dirk Bikkembergs. Gepubliceerd in 'Happy Birthday Dear Academie'
  • Tekening door Walter Van Beirendonck, 1978
    2/6
    Walter Van Beirendonck. Gepubliceerd in 'Happy Birthday Dear Academie'
  • Tekening door Dirk Van Saene, 1981
    3/6
    Dirk Van Saene. Gepubliceerd in 'Happy Birthday Dear Academie'
  • Tekening door Veronique Branquinho, 1995
    4/6
    Veronique Branquinho. Gepubliceerd in 'Happy Birthday Dear Academie'
  • Tekening door Tim Van Steenbergen, 2000
    5/6
    Tim Van Steenbergen. Gepubliceerd in 'Happy Birthday Dear Academie'
  • Tekening door Wim Neels, 1987
    6/6
    Wim Neels. Gepubliceerd in 'Happy Birthday Dear Academie'

De modeschets in tegenstelling tot de modetekening, is een onmiskenbaar onderdeel van het succes van de studenten aan de modeacademie in Antwerpen. Het is tegelijkertijd een visuele beschrijving als een vertaling van een idee. In zijn meest simpele vorm, is de schets een eerste stap in het ontwerpproces dat buiten het hoofd van de ontwerper plaatsvindt. Er zijn maar weinig ontwerpers die starten met ontwerpen zonder eerste enkele schetsen van hun ideeën op papier te zetten.

Tekening door Ann Demeulemeester, 1981
Ann Demeulemeester. Gepubliceerd in 'Happy Birthday Dear Academie'

Ik zat al op de kunstschool. Ik hield van tekenen, vooral portretten. Als je een portret tekent, ga je automatisch ook de persoon zijn of jaar kleren tekenen. Ik werd geïnteresseerd in wie wat droeg en waarom, het is daarom dat ik mij begon af te vragen wat de relatie was tussen de persoon en zijn of haar kleren

Ann Demeulemeester, ontwerper
Tekening door Martin Margiela, 1979
Martin Margiela. Gepubliceerd in 'Happy Birthday Dear Academie'
Tekening door Martin Margiela, 1978
Martin Margiela. Gepubliceerd in 'Happy Birthday Dear Academie'

Schetsen wordt direct van het eerste jaar aangemoedigd in de academie. Het helpt de student op een gemoedstoestand of gevoel te vertalen naar papier. Daarom is het afgewerkt product – of het nu een rok of een jas is – niet altijd een exact kopie van de tekening, dat wordt ook aangetoond bij een anekdote over Paul Poiret. Zijn schetsen waren gebaseerd op jurken die al in zijn collectie zaten. Maar door te schetsen vond hij nieuwe ideeën uit, die gebaseerd waren op de al bestaande kleding.

  • Tekening door Bruno Pieters, 1999
    1/4
    Bruno Pieters. Gepubliceerd in 'Happy Birthday Dear Academie'
  • Tekening door Kaat Tilley, 1983
    2/4
    Kaat Tilley. Gepubliceerd in 'Happy Birthday Dear Academie'
  • Tekening door Angelo Figus, 1998
    3/4
    Angelo Figus. Gepubliceerd in 'Happy Birthday Dear Academie'
  • Tekening door An Vandevorst, 1991
    4/4
    An Vandevorst. Gepubliceerd in 'Happy Birthday Dear Academie'

Mode draait rond het menselijke lichaam, en in de lessen levend tekenen, tekenen van levende modellen, dan werd je echt geconfronteerd hiermee – de manier waarop het lichaam is samengesteld, hoe de spieren zich bewegen, de structuur van het menselijk lichaam. Alles wordt super concreet, en dat is heel belangrijk

Jurgi Persoons, ontwerper
  • Tekening door Clara Jungman Malmquist, 2013
    1/6
    Clara Jungman Malmquist. Gepubliceerd in 'Happy Birthday Dear Academie'
  • Tekening door Laura Severac, 2013
    2/6
    Laure Severac. Gepubliceerd in 'Happy Birthday Dear Academie'
  • Tekening door Felix Boehm, 2013
    3/6
    Felix Boehm. Gepubliceerd in 'Happy Birthday Dear Academie'
  • Tekening door Marie-Sophie Beinke, 2013
    4/6
    Marie-Sophie Beinke. Gepubliceerd in 'Happy Birthday Dear Academie'
  • Tekening door Andrea Cammarosano, 2006
    5/6
    Andrea Cammarosano. Gepubliceerd in 'Happy Birthday Dear Academie'
  • Tekening door Raffaela Grasspointner, 2013
    6/6
    Raffaela Grasspointner. Gepubliceerd in 'Happy Birthday Dear Academie'

Waarom wordt de modeschets dan in vele modeopleidingen dan genegeerd? Het lijkt alsof de vele instellingen het belang van de schets en zijn functie niet begrijpen. Schetsen in een intuïtieve onderneming, wat ruimte laat voor het gevoel van de maker in plaats van een accurate representatie van een idee. Dat maakt de tekening zo belangrijk, omdat tot dit stadium er nog geen tastbare objecten zijn om de idee te representeren. De nadruk ligt op de tekening, de educatie aan de academie begint en eindigt op papier. Het is zoals voormalig begeleider van de academie Josette Janssens het zegt, ‘Het gebeurt allemaal op het papier,’ en dat is een overtuiging die tot op vandaag nog standhoudt. Terwijl veel andere educatieve instituten hun oude curriculum aan het herbekijken zijn, blijft Antwerpen bij wat best werkt, de tekentafel.

Tekening door Yvonne Dekock, 1981
Yvonne Dekock. Gepubliceerd in 'Happy Birthday Dear Academie'

Ik probeerde voor elke student zijn persoonlijke manier van tekenen te stimuleren, om een eigen gevoel van grafische vormgeving te ontwikkelen. Het is essentieel voor de ontwerper op zijn eigen collectie te vormen, in zijn eigen taal en eigen atmosfeer

Yvonne Dekock, docent van de Antwerpse Modeacademie

Op zaterdag 27 juni, 20u maak je kennis met de Modeafdeling van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen via een dynamische digitale platform. Het platform biedt u een uniek zicht op de eindejaars- en afstudeercollecties van de 122 bachelors en 9 masters.

DEZE TEKST IS GEBASEERD OP FRAGMENTEN UIT “THE ROLE OF DRAWING IN FASHION” GESCHREVEN DOOR EMMANUELLE DRIX GEPUBLICEERD IN “FASHION ANTWERP ACADEMY 50”, UITGEBRACHT DOOR LANNOO

MoMu sluit de deuren. Toch staat er vanalles te gebeuren. Lees meer.