Identi(tijd): de verhalen achter kleding (secundair onderwijs)

Kleding biedt ons heel veel mogelijkheden. We kiezen met kleren altijd, ook al is dat vaak onbewust, voor een identiteit.

Praktische informatie

  • Wanneer

    Dinsdag t.e.m vrijdag van 10 - 12 u. en dinsdag van 13 - 15 u.
  • Duur

    2 uur
  • Talen

    Nederlands
  • Voor wie

    Secundair onderwijs
  • Maximum aantal

    1 klasgroep van maximum 25 leerlingen

  • Prijs

    € 145 per gids (incl. € 5 administratiekosten)

Met dit project willen we nagaan welke impact kleding heeft op onze identiteit. We vergelijken de mode van vroeger met de mode van nu.

Wat we dragen kan iets zeggen over wie we zijn, hoe we onze positie zien in de maatschappij en tot welke subcultuur we horen. Mode geeft ons bovendien de kans om meerdere rollen tegelijk of naast elkaar te spelen door te wisselen van outfits. We houden niet meer vast aan één stijl, maar mixen naar hartelust.

Mode en de manier waarop mensen zich kleedden is een afspiegeling van de maatschappelijke context.

Dat mode steeds in beweging is, is wel duidelijk. Afgelopen decennia hebben zich vele ontwikkelingen voorgedaan. Veel mode van vroeger keert terug in het modebeeld van nu.

Natuurlijk is er veel veranderd, maar wat juist  ? Dat is de vraag die we ons stellen tijdens dit project en waar we antwoorden op proberen te vinden aan de hand van vragen, stellingen en opdrachten.

  • 1/4
    (c) Victoriano Moreno
  • 2/4
    (c) Victoriano Moreno
  • 3/4
    (c) Victoriano Moreno
  • 4/4
    (c) Victoriano Moreno