Meteen naar de navigatie Meteen naar de belangrijkste inhoud
Mode 2.021
Alle magazines

Steun MoMu: drie filantropen vertellen waarom

Enthousiaste bezoekers kunnen zelf ook bijdragen aan de werking van het MoMu, op verschillende manieren. We vroegen aan drie filantropen hoe en waarom zij nu precies het Antwerpse ModeMuseum steunen.

De Amerikaanse Hilary Dalton-Slegers en Belgische Cecile Gruwier richtten een fundraisingprogramma op en zamelen geld in via het KBS-fonds. Theo Vervliet is fan van het allereerste uur, met MoMu Friend-abonnement. Ze hebben hebben elk een bijzondere band met MoMu én een eigen goede reden voor de financiële steun.

  • Hilary Dalton-Slegers
    1/3
    MoMu Antwerp | Monica Ho
  • Cecile Gruwier
    2/3
    MoMu Antwerp | Monica Ho
  • Theo Vervliet, MoMu Friend
    3/3

HOE HEEFT MOMU JULLIE INTERESSE OPGEWEKT?

Hilary Dalton-Slegers: “Een zestal jaar geleden stelde een van de leden van onze internationale vrouwengroep voor om samen de expo ‘Happy Birthday Dear Academie’ te bezoeken. De rondleiding met Katleen (Derijcke, gidsencoördinator en gids MoMu, nvdr) was geweldig, echt enorm verrijkend. Achteraf besloten we met de groep MoMu te ondersteunen, en dat doen we nog steeds. Ik heb zelf geen achtergrond in mode of design maar ik bewonderde wel de stijl van mijn grootmoeder, zij had een indrukwekkende kledingcollectie. Dankzij MoMu groeide die interesse. Iedereen kent Hermès of Dior, maar dat er Belgen aan het hoofd stonden, was een revelatie voor mij. Ik werd omvergeblazen door het grote aantal Belgische ontwerpers. Raf Simons bij Prada, Jil Sander en Dior, Martin Margiela bij Hermès: ze leiden grote modehuizen en komen uit deze toch relatief kleine stad. Zoiets bestaat bijvoorbeeld niet in New York. Op Parsons zitten studenten van over de hele wereld. Hier, waar je de bakker en de slager kent, heb je een gelijkwaardig aandeel aan talent. Dat moet geapprecieerd en ondersteund worden”.

Cecile Gruwier: “Ook wij woonden met ons gezin lang in het buitenland. Vanop afstand heb je vaak meer interesse in wat er speelt in je eigen land dan wanneer je er effectief woont. Een van de dingen die mijn aandacht trok, begin jaren 2000, was de opening van MoMu. Toen ik in 2005 voorgoed terugkeerde, liep ik alle tentoonstellingen af – volgens mij evident als je geïnteresseerd bent in mode - en werd ik MoMu Friend. Via de internationale vrouwengroep was ik goed bevriend met Hilary, zij contacteerde me met de vraag of ik zin had om mee het fundraisingprogramma op te starten”.

Theo Vervliet: “In de jaren 70 werkte ik als student bij het I.C.C., het toenmalig internationaal cultureel centrum in het Paleis op de Meir. Ik hielp mee tentoonstellingen opbouwen en leerde er de – toen nog beginnende - kunstenaars kennen. Ik raakte ook bevriend met figuren als Kaat Tilley en Linda Loppa en rolde zo de modewereld in. Vanuit die interesse steunde ik het MoMu al van voor de start onder de huidige naam en ben ik het museum altijd blijven volgen”.

Het is een misverstand dat een donatie meteen om hoge bedragen moet gaan, kleine giften zijn minstens even essentieel. Je voelt je meteen meer betrokken wanneer je een museum bezoekt dat je zelf steunt, al is het met tien euro

Hilary Dalton-Slegers

OP WELKE MANIER KAN JE MOMU STEUNEN EN WAT GEBEURT ER MET JE GIFT?

Hilary Dalton-Slegers: “Momenteel worden onze giften gebruikt om de renovatie en collectie te financieren. In het verleden zamelden we ook al geld in om een kanten trouwjurk van Margiela aan te kopen. Via het KBS fonds gaan de middelen rechtstreeks naar de bibliotheek, het auditorium, de educatieve ruimtes en het MoMu atelier voor kinderen en jongeren. Het is trouwens echt een misverstand dat een donatie meteen om hoge bedragen moet gaan, kleine giften zijn minstens even essentieel. Je voelt je meteen meer betrokken wanneer je een museum bezoekt dat je zelf steunt, al is het met tien euro. Als je binnenstapt weet je dat je deel uitmaakt van de organisatie en de Antwerpse modecultuur mee onderhoudt”.

Cecile Gruwier: “Je kan MoMu steunen als Friend of via het KBS-fonds. Vooral wie houdt van mode, van Antwerpen en van Antwerpen als modestad, voelt zich erdoor aangesproken. Het voelt misschien logischer om te doneren voor andere doelen dan aan een modemuseum dat, zogezegd, voorbehouden is aan de happy few. Maar zo zou het niet mogen zijn: cultuur en creativiteit – en dus ook mode - zijn belangrijk voor iedereen”.

MoMu geeft aandacht aan zowel de historische als recente stukken, zoals bijvoorbeeld het historische kantwerk voor de aankomende tentoonstelling, maar ook het werk van ontwerpers die recht van de academie komen. Door te doneren help je die culturele erfenis te bewaren.

Hilary Dalton-Slegers

WAAROM DONEREN JULLIE SPECIFIEK AAN MOMU?

Hilary Dalton-Slegers: “MoMu is een museum dat zich over jouw geschiedenis ontfermt. Mijn man is Belg en ik denk niet dat hij de enorme culturele waarde vat van wat er zich in zijn achtertuin afspeelt. Maar ook hij, als vijftigjarige met een business mind, werd omvergeblazen. Tijdens de expo ‘Margiela, de Hermès jaren’ zag hij ineens in dat het kunst was. Sindsdien heb ik nooit meer commentaar gehad bij de aanschaf van een kledingstuk, het was geen issue meer”.

Theo Vervliet: “MoMu maakt deel uit van de Antwerpse geschiedenis. Ik ben geboren Mechelaar maar ook een halve Antwerpenaar en product van de Antwerpse Academie door mijn studies aan het Nationaal Hoger Instituut voor Bouwkunst en Stedenbouw. De voorbije jaren is mijn interesse voor MoMu eigenlijk nog toegenomen, mede door het laagdrempelige karakter van het museum. MoMu is een onmisbaar museum in Antwerpen”

Cecile Gruwier: “Antwerpen is uiteraard dé modestad. MoMu richt zich bovendien meer op Belgische mode dan de andere modemusea. Het is daarenboven een fijne plek in de stad, het zou mooi zijn als het na de heropening, met de nieuwe infrastructuur en het café, uitgroeit tot een echte ontmoetingsplaats”.

Hilary Dalton-Slegers: “Het klinkt misschien erg Amerikaans maar dit culturele erfgoed moet bewaard worden voor de volgende generaties. MoMu geeft aandacht aan zowel de historische als recente stukken, zoals bijvoorbeeld het historische kantwerk voor de aankomende tentoonstelling, maar ook het werk van ontwerpers die recht van de academie komen. Door te doneren help je jouw culturele erfenis te beschermen. Je steunt bovendien de educatieve ruimtes, dus ook de jeugd en toekomstige designers”.

Interested in supporting MoMu?

  1. Your donation will go towards MoMu’s educational spaces that will facilitate education and critical perspectives! Donate here
  2. Or become a MoMu Friend and enjoy year-long benefits. Sign up here
MoMu sluit de deuren. Toch staat er vanalles te gebeuren. Lees meer.