Meteen naar de navigatie Meteen naar de belangrijkste inhoud
Alle magazines

Het verhaal achter het kledingstuk: L/Z 1992 witte 'caban' van Maison Martin Margiela

Witte caban
Maison Martin Margiela, LZ 1992
Monica Ho

Dankzij Annick Vandecappelle vond een bijzonder kledingstuk de weg naar de MoMu collectie. Het persoonlijke verhaal dat achter dit object schuilgaat, wordt als ‘oral history’ bewaard in het museum. Annick werkte op haar eigen manier samen met Martin Margiela en vertelt ons haar liefde voor het kledingstuk.

Annick Vandecappelle had een lange carrière in de mode. Ze opende winkels in Antwerpen als Starlet en AVe, werkte voor verschillende modehuizen en was stylist voor Flair en Weekend Knack. Vandaag focust Annick Vandecappelle op keramiek.

Ik herinner me nog goed één van de eerste stuks die ik kocht van Martin. Het was een jurk in voeringstof met omgekeerde naden met onderaan een rok in wol met uitgerafelde zoom. Ik werd op straat nagestaard alsof ik van Mars kwam. Ik voelde me op een bijzondere manier mooi in Martin zijn creaties.

"Het voelde alsof het dragen ervan ook een anarchistisch kantje had. Het waren niet bepaald kledingstukken die je moeder mooi zou vinden en de pasvorm was fantastisch. De eerste show die ik als model voor Martin Margiela meeliep was een ongelofelijke ervaring. De show was in een leegstaand pand en we liepen gewoon op de grond. Er waren zoals altijd te veel gasten komen opdagen waardoor de modellen het aangeduide parcours niet meer konden zien. Dat veroorzaakte enige chaos, maar bij Martins shows maakte die chaos deel uit van de sfeer en charme. De belangrijkste richtlijn die we kregen was dat we niet als model moesten lopen, maar ‘normaal’ zoals je op straat zou wandelen. Bij Martin mocht je gewoon jezelf zijn.”

  • Witte caban
    Maison Martin Margiela, LZ 1992
    1/3
    Monica Ho
  • Witte caban
    Maison Martin Margiela, LZ 1992
    2/3
    Monica Ho
  • Witte caban
    Maison Martin Margiela, LZ 1992
    3/3
    Monica Ho

“Deze witte caban werd gepresenteerd in de Lente-Zomer collectie 1992. Ik liep mee als model in deze modeshow in het verlaten metrostation Saint-Martin in Parijs. We liepen de metrotrappen op en af die enkel met kaarsen verlicht waren. Het was intiem en mooi, maar tegelijk ook beangstigend. Stel je voor dat er brand zou uitbreken? In deze show presenteerde Margiela de iconische patchwork silhouetten van vintage zijden sjaaltjes waarvan de patronen doorliepen in de bodypaint schilderingen van Inge Grognard."

body paint en schort uit een patchwork van vintage sjaals
Maison Martin Margiela, LZ 1992, body paint en schort uit een patchwork van vintage sjaals.
Barbara Katz
defilé in het verlaten Parijse metrostation Saint-Martin. Model wandelt van een trap af. De railing van de trap is versierd met lange aangestoken kaarsen
Maison Martin Margiela, LZ 1992, defilé in het verlaten Parijse metrostation Saint-Martin
Barbara Katz

Ik koesterde deze caban lange tijd want ik hou van de schouderlijn en de epauletten. Er is een ingenieus systeem met een lint aan de binnenzijde waardoor je de taille op de rug benadrukt maar niet aan de voorkant. De grote met witte verf overschilderde knopen zijn ook herkenbaar voor Martin Margiela.

MoMu sluit de deuren. Toch staat er vanalles te gebeuren. Lees meer.