Where We Are

Performances nemen de iconische traphal over tijdens ‘Where We Are’ - een driedaagse takeover gecureerd door theatermaker Sachli Gholamalizad.

Praktische informatie

  • Wanneer

  • Voor wie

    Iedereen

  • MoMu Friends voordelen

    MoMu Friends genieten korting

    Word MoMu Friend
  • Tijdschema

    19u deuren & café open
    20u start programma
    MoMu sluit om middernacht

  • Tickets

    € 20 standaard
    € 15 -25 jarigen en MoMu Friends

    Het aantal plaatsen is beperkt en je kan max. 2 tickets per avond kopen.

Afsluiten doet Where We Are met maar liefst vier optredens die ook voor de performers zelf een spannende trip worden. Curator Sachli Gholamalizad kruipt zelf achter de micro voor een bezwerend zangoptreden met onder meer Jan De Vroede, en Filip Peeters, in een mix van Engels en Farsi. De Iraans-Parijse queer performer Sorour Darabi brengt op muziek van Pablo Altar een al even indringende act vanuit een lied uit hun recente performance Natural Drama: ‘My upper lip turns green but I’m still not grounded.’ Poprevelatie Lafawndah ruilt dan weer The Barbican London en modelabels als Courrèges en Kenzo in voor een concert met Sébastien Forrester op live drums en elektronica. Maar vóór u gaat denken dat Iraanse diasporakunst de noemer van de avond is, zorgt Zuid-Afrikaans schrijver-dramaturg Kopano Maroga voor een poëtisch contrapunt met ‘Jesus of Nazareth: Son of God by day; Power Bottom by night’: een gedicht dat zich elegant afzet tegen elke binaire en visuele categorisering. Hokjes kunnen we nu eenmaal niet hebben.

Sachli Gholamalizad – muziek

Na haar studies acteren in Brussel (RITCS) en Parijs (Jack Waltzer) was Sachli Gholamalizad te zien in meerdere films en tv-series. Sinds 2013 maakt ze ook zelf podiumcreaties, veelal geïnspireerd door universele thema’s als familie en meertaligheid, op het spanningsveld tussen autobiografie en documentaire, theater en film. Haar eerste solovoorstelling A Reason To Talk won diverse prijzen en toerde in drie talen langs binnen- en buitenlandse podia. Later werk maakte ze bij KVS en als artist in residence bij Vooruit in Gent. Bij MoMu laat Sachli Gholamalizad ons proeven van de muzikale richting die ze nu steeds meer wil inslaan. Smaakmakende ruggensteun krijgt ze daarbij van onder meer componist-producer Jan De Vroede, die ook al meewerkte aan haar voorstelling Let us Believe in the Beginnning of the Cold Season. Kan een concert ook een verhaal schrijven?

Sorour Darabi – dans

Performancekunstenaar Sorour Darabi was in Iran betrokken bij het ondergrondse Invisible Centre of Contemporary Dance (ICCD), maar woont en werkt na studies in Montpellier intussen al een tijd in Parijs. Hun eerste soloperformances Subject to change en Farci.e in Frankrijk verkenden vraagstukken als tijd, klimaat en genderidentiteit. Nu onderzoekt hun jongste creatie Natural Drama de fluïditeit van het menselijk lichaam, als wezen op de grens van fictie en mythe. Gekleed in een simpele tutu stelt Darabi daarbij het begrip 'natuur' in vraag, om zich op scène een lichamelijke utopie en futuristische mythologie te verbeelden die haar wortels zoekt in zowel bewaarde als uitgewiste dansverhalen. Voor MoMu vertrekt Darabi samen met ambient- en dream pop-componist Pablo Altar van één lied uit dit Natural Drama, verrijkt met emotioneel gelaagde sound en choreografie en nieuwe performatieve elementen.

Lafawndah – muziek

Lafawndah heeft Egyptische, Iraanse en Engelse roots. Ze groeide op in Parijs en Teheran en woonde onder meer in Mexico City en Londen. Het maakte van haar een homo universalis van de pop, met een onvoorspelbare compositiestijl. Nog maar een paar maand geleden kwam haar nieuwste plaat ‘The Fifth Season’ uit. Voor The Barbican London creëerde ze samen met ambient-icoon Midori Takada de podiumperformance Ceremonial Blue: de live-uitvoering van de EP ‘Le Renard Bleu'. Ze werkte ook samen met Laure Prouvost voor de Biënnale van Venetië, met Jeff Mills voor Courrèges en met andere grote namen als Kenzo en Vogue. Voor MoMu maakt ze haar debuut als live fluitist, in een sobere maar uitvoerige trip door haar dynamische oeuvre, tegen de pulserende achtergrond van de live drums en elektronica van Sébastien Forrester.

Kopano Maroga – poëzie

Kopano Maroga (Zuid-Afrika) is performance-artiest en schrijver en werkt momenteel vanuit Brussel als curator en als dramaturg bij Vooruit in Gent. Hun poëtisch debuut ‘Jesus Thesis and Other Critical Fabulations’ kwam eind 2020 uit bij uHlanga Press. De visie die deze bundel ademt, is geïnspireerd door het denken van de Nigeriaanse feministische geleerde Oyèrónkẹ́ Oyěwùmí, die stelt dat "het hele westerse kennissysteem zijn categorieën en hiërarchieën baseert op binaire onderscheidingen: mannelijk en vrouwelijk, wit en zwart, homoseksueel en heteroseksueel...” Zelf gelooft de auteur sterk in de kracht van liefde als “massaconstructiewapen”. Voor MoMu brengt Kopano Maroga één gedicht uit de bundel: ‘Jesus of Nazareth: Son of God by day; Power Bottom by night’. En het woord werd beeld…