Game Changers. Het 20e-eeuwse silhouet heruitgevonden 18|03|2016 > 14|08|2016

18|03|2016 > 14|08|2016

De expo ‘Game Changers – Het 20e-eeuwse silhouet heruitgevonden’ bekijkt het grensverleggende werk van modeontwerper Cristóbal Balenciaga. Zijn vernieuwende ontwerpen zorgden in het midden van de 20ste eeuw voor het ontstaan van een nieuw silhouet waarbij het lichaam meer bewegingsruimte krijgt en architecturale volumes ontstaan.

Samen met de pioniers van de jaren 1920-30 en later ook de ontwerpers uit de jaren 1980-90 zorgde hij voor een alternatief voor het heersende zandlopersilhouet. Deze groep 'game changers’ bekeek de mode uit de 20ste eeuw vanuit een nieuw perspectief.

Invloeden uit Japan, zoals de kimono, zorgen aan het begin van de 20e eeuw voor de bevrijding van de vrouw uit haar nauwe korset. Modeontwerpers zoals Madeleine Vionnet, Paul Poiret en Coco Chanel geven in de jaren 1920-30 elk op hun manier vorm aan deze vrijheid, door zowel technische innovaties als moderne ideeën over vrouwelijkheid. Aan het einde van de 20e eeuw worden de grenzen van het vrouwelijk silhouet verder afgetast door Japanse en Belgische ontwerpers als Issey Miyake, Yohji Yamamoto, Comme des Garçons, Ann Demeulemeester en Martin Margiela. Zij maken ruimte voor nieuwe vormen en lichaamscontouren en geven een nieuwe invulling aan wat als mode kan beschouwd worden.

Centraal in de expositie staat de Baskische modeontwerper Cristóbal Balenciaga (1895-1972), die als scharnierfiguur tussen beide periodes de architect van de vernieuwing is. Zijn patronen en werk krijgen de hoofdrol. De andere ontwerpers die aan bod komen werkten gelijkaardige radicale ideeën elk op hun eigen manier verder uit en verlegden zo mee de grenzen van het klassieke vrouwelijk silhouet.

Mode wordt op deze manier meer dan een opeenvolging van trends; mode wordt een manier om lichaam, ruimte en beweging vorm te geven. De ‘Body Meets Dress, Dress Meets Body’ collectie uit 1997 van Rei Kawakubo toont in welke mate deze nieuwe vormtaal een deel is geworden van het modebeeld.

Haute Couture is like an orchestra, whose conductor is Balenciaga. We other couturiers are the musicians and we follow the direction he gives.” Christian Dior.

De expo verenigt 100 unieke couture en prêt-à-porter silhouetten van o.a. Cristóbal Balenciaga, Paul Poiret, Madeleine Vionnet, Gabrielle Chanel, maar ook Issey Miyake, Ann Demeulemeester, Comme des Garçons, Yohji Yamamoto, Maison Martin Margiela. Met bruiklenen van prestigieuze collecties van het museum van het Fashion Institute of Technology in New York, V&A Londen, MUDE Lisbon en Musée Galliera in Parijs.